nieuws

5 tips voor persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling

Betere prestaties komen niet vanzelf. Wie blijft doen wat hij altijd al goed doet, zal nooit iets anders of beters doen. Daarom: 5 tips voor persoonlijke ontwikkeling.

5 tips voor persoonlijke ontwikkeling

Weinig mis mee, als u daar zelf tevreden mee bent. Maar in veel functies is verandering de enige constante, en dan geldt: als u zelf niet(s) verandert, dan verandert uw (werk)omgeving ú. Werken aan persoonlijke ontwikkeling moet dus minimaal een beetje en dat gaat meestal niet vanzelf.

Moet bij u het roer helemaal om?

Veel mensen weten dit, stelt dr. Travis Bradberry op LinkedIn, en slaan – al anticiperend – door naar het uiterste. Ze gooien het roer volledig om of ze veranderen juist helemaal niets meer. Maar 180 graden om brengt vaak geen persoonlijke ontwikkeling. Mensen raken dan zo ver buiten hun comfortzone dat ze alleen nog maar enorm veel spanning, nervositeit en onzekerheid ervaren.

Of mag het ook wel een tikje minder?

Veel beter werkt het om iedere werkdag aan het gewone werk iets toe te voegen dat u nog niet goed of volledig deed. Hoe? Bradburry geeft 5 tips:

1. Vroeg opstaan

Zeker voor avondmensen is dat behoorlijk oncomfortabel. En ochtendmensen kunnen hetzelfde ervaren als ze nog vroeger opstaan dan ze normaal al doen. Wat doet u met die extra tijd? De hele dag van tevoren doornemen en goed voorbereiden, in plaats van hollen van afspraak naar afspraak. Fatsoenlijk ontbijten kan nu opeens ook. Of de dag beginnen met sport of fitness. Die zaken geven veel extra energie.

2. Een ‘dat-lukt-me-toch-nietje’ doen

Loop nu niet meteen te hard van stapel. Er zijn in elke functie momenten of gebeurtenissen waarvan u ooit heeft gedacht: “dat wil ik wel eens proberen”. Zoals een lezing geven tijdens een congres, een toespraak houden, een radio uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zodat-ie weer werkt of praten met de algemeen directeur over zijn en uw carrière. Wie op een gegeven moment een stap zet waarvan hij altijd dacht “dat lukt me toch niet”, krijgt van het proberen alleen al een geweldige kick.

> LEES OOK: Zo scoort u punten met uw presentatie

3. Mediteren

Welke techniek u ook gebruikt, als u erin slaagt om even te ontsnappen aan de waan en wanorde van de dag, brengt dat rust in uw hersenen. Het verbetert de zelfbeheersing, zorgt voor focus en concentratie, maakt u flexibeler, u kunt meer aan en u kunt problemen beter overzien. Meditatie versterkt de onderdelen in uw hersenen die deze vaardigheden controleren. En wie blijft mediteren, ervaart dat deze effecten blijvend zijn.

> LEES OOK: In een gezond kantoor presteren medewerkers beter

4. Eén ding tegelijk doen

Steeds meer onderzoek toont aan dat het eens zo geroemde multitasken leidt tot minder efficiency, lagere kwaliteit en meer verwarring. Wie één ding tegelijk doet en dat bij voorkeur ook afmaakt, kan zich beter concentreren, onthoudt de informatie beter en kan zich ook beter richten op de volgende taak. Direct reageren op elk brok informatie dat tijdens een werkdag langs komt, betekent versnipperde aandacht en lagere kwaliteit. (En dat geldt voor zowel mannen als vrouwen …)

> LEES OOK: Meer mans met multitasken?

5. Doe eens iets voor niets

Vrijwilligerswerk doen is ook een goede manier om even een stap ‘opzij’ te doen. Bovendien vergroot het uw netwerk en geeft het een kick omdat u iets bijzonders heeft gedaan. Eenzelfde soort ‘high’ als na tip 2 uit dit rijtje. Resultaat: veel positieve energie voor de volgende werkdag.

> LEES OOK: Creatiever werken? Het lukt met deze 10 tips

Andere tips & tricks voor persoonlijke ontwikkeling

Er zijn nog talloze andere tips & tricks die u mogelijk een nieuw perspectief bieden op uw persoonlijke ontwikkeling. Zoals “nee” durven zeggen in plaats van “misschien”. Op momenten waarop er teveel tegelijk op u afkomt, helpt het als u durft te kiezen en daar duidelijk in bent. Prioriteren van mogelijkheden en alternatieven helpt daarbij, bijvoorbeeld op nut en noodzaak.

> LEES OOK: 12 vaardigheden voor succes in uw werk

Voor de impulsievelingen onder ons: leer eerst tot tien te tellen en dan met een afgewogen oordeel te komen. Maar die tips kent u vast al. En anders leest u ze gewoon nog even bij Bradberry zelf na.

 

> Klaar voor een stapje verder? Wellicht is de opleiding Adviseren en grenzen stellen iets voor u.

Reageer op dit artikel