nieuws

Meer doen in minder tijd zonder multitasken

Persoonlijke ontwikkeling

Soms denken we slim bezig te zijn, maar leidt ons gedrag juist tot minder productiviteit en slechtere prestaties. Door beter te snappen hoe ons brein werkt, kunnen we veel ellende voorkomen. En begrijpen we meteen waarom we toch vooral niet moeten multitasken.

Meer doen in minder tijd zonder multitasken

Want ons concentreren op het echte werk is niet eenvoudig meer. Met e-mail, WhatsApp en social media. Met die verschillende apparaten die binnen handbereik om aandacht jammeren. In een omgeving die ons concentratievermogen vaak niet ondersteunt (kantoortuin!). Tegelijk willen we met multitasken meer doen in minder tijd.

Verkeerde keuzes

Geen wonder dat werkstress als het grootste arbeidsrisico geldt van de 21e eeuw. Die werkstress neemt nog verder toe doordat we verkeerde keuzes maken in hoe we werken. Dat blijkt uit onderzoek van werkomgevingsspecialist Steelcase in samenwerking met bekende neurowetenschappers.

> LEES OOK: Vooral niet vergeten: blijf ademhalen vandaag

6 misvattingen over de werking van ons brein

Die verkeerde keuzes maken we doordat we niet goed begrijpen hoe ons brein werkt. Met als gevolg: lagere productiviteit, minder creativiteit en meer fouten. Wat doen we verkeerd? Zes veelvoorkomende misvattingen op een rij over de werking van ons brein. En ja, multitasken zit er ook tussen …

1. Ik kan me beter concentreren als ik zit

Dat dacht u maar. In werkelijkheid beïnvloedt te lang achter elkaar zitten het concentratievermogen juist negatief. Beweging bevordert de productie van het proteïne BDNF (een zenuwcelstimulerende factor). Dat hebben we nodig voor het leren van nieuwe dingen, het onthouden van zaken en het denken in concepten. Regelmatig bewegen tijdens de werkdag is niet alleen gezonder, maar verbetert dus ook het concentratievermogen.

> LEES OOK: Zitten is als zonnen, doe het bewust en met mate

2. Tekenen is alleen voor creatievelingen

Fout. Alle mensen denken in aanleg meer in vormen, beelden en patronen dan in getallen en letters. Informatie visualiseren met behulp van analoge en digitale hulpmiddelen ondersteunt ons denken op een natuurlijke manier en helpt ons om beter te focussen.

> LEES OOK: Bouwen aan ideeën? Maak een mindmap!

3. Ik ben productiever door multitasken

Mis! Dit is misschien wel de hardnekkigste misvatting als het gaat om hoe we effectief werken. Even een paar mailtjes beantwoorden tijdens een conference call? Niet doen! Want multitasken maakt ons niet productiever. Sterker nog, de foutkans schiet met 50(!) procent omhoog als we meerdere taken tegelijk uitvoeren. Onze hersenen zijn gewoon niet geschikt om continu de aandacht op meerdere dingen tegelijk te richten. En bij multitasken schakelt ons brein eigenlijk in een hoog tempo tussen de verschillende taken.

> LEES OOK: Maak optimaal gebruik van uw brein

multitasken magazijn

4. Mijn brein maakt dat ik snel ben afgeleid

Welnee. Het menselijk brein kan in principe prima voor langere tijd in de concentratiemodus staan. Mensen lijken dat verleerd te zijn in deze moderne maatschappij waarin we continu blootstaan aan prikkels van buitenaf. Mindfulnesstrainingen kunnen helpen om te leren focussen. Mindfulness vergroot aantoonbaar de hoeveelheid gamma-activiteit in de hersenen, wat duidt op gerichte gedachten. Een ruimte op het werk waar mensen even de kantoorhectiek kunnen ontvluchten, helpt ook.

> LEES OOK: Kantoortuinen, gaan ze ein-de-lijk verdwijnen?

5. Als ik langer werk, doe ik veel meer

Dacht het niet. Net zoals ons lichaam moe wordt, hebben ook onze hersenen op een zeker moment rust nodig. De verwerkingscapaciteit van het menselijk brein is beperkt. Een volledige focus lukt over het algemeen niet langer dan 45 minuten. Regelmatig een korte pauze helpt om even ‘uit te schakelen’ en zo de hele dag optimaal te kunnen denken.

> LEES OOK: Breinvriendelijke pauze is het halve werk

6. Ik kan met vier uur slaap per nacht toe

Onzin. Aansluitend bij het vorige punt is er de rol die slaap speelt bij het vermogen ons te focussen en te concentreren. Iemand die te weinig slaapt, kan minder goed nadenken, leren en zijn gemoedstoestand onder controle houden. ‘s Nachts voldoende slapen is een  must. Verspreid over de dag bewust korte ontspanningsmomenten inlassen komt het denkvermogen ook ten goede.

> LEES OOK: Nee, slaaptekort is niet stoer

Bron: Metro Nieuws

 

> TIP: Het boek 5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk helpt stress bestrijden op de werkvloer

Reageer op dit artikel