artikel

Pompen of verzuipen in Alphen?

Veilig werken

Tweeduizend euro meer in een miljoenenklus en het kraanongeval in Alphen aan den Rijn was naar alle waarschijnlijkheid niet gebeurd. Dat is de stellige overtuiging van routinier en heavy lift specialist Richard Krabbendam.

Pompen of verzuipen in Alphen?

Op YouTube staat een filmpje van het kraanongeval in Alphen aan den Rijn. Daarop rennen werknemers plotseling weg. Waarom, vraag je je af. Totdat een hijskraan omkukelt met daaraan bevestigd een 187 ton wegend wegdek. De boel dondert op een aantal – gelukkig op dat moment lege – huizen. De kraan schuift van de pontons als een dronkaard van zijn fiets.

Godswonder

Schandalig en een godswonder dat er geen doden zijn gevallen. Dat zijn de eerste gedachten die bij Krabbendam opkomen als hij getipt wordt over het ongeval. Binnen no-time krijgt de specialist reacties vanuit het buitenland. Hoe kon dit gebeuren? Wat ging er fout? Logisch, door zijn carrière bij gerenommeerde bedrijven als Van Seumeren – als onderdeel van Mammoet mede-berger van de gezonken Russische onderzeeboot de Koersk – Jumbo en ITREC, is de werktuigbouwkundige een autoriteit.

Lef

Van Seumeren werd groot door de berging van de Koersk. Het bedrijf durfde het aan om de berging van de onderzeeboot ter hand te nemen, ondanks de korte voorbereidingstijd en het slechte weer. Diezelfde lef toonden de bedrijven Peinemann en BSB Staalbouw die de hijsklus in Alphen aannamen. “Jawel, maar Van Seumeren bereidde de klus heel zorgvuldig voor. Daar ontbrak het aan in Alphen. Natuurlijk, de kranen en het overige materieel waren in orde. Maar een draaiboek ontbrak. Een plan van aanpak voor het hele proces was er waarschijnlijk dus evenmin.”

Plan van aanpak

Waarom dan dit vermeende gebrek aan voorbereiding? “Ik vermoed dat het een kwestie van geld is. Het moet allemaal goedkoop. Dan zijn relatief kleine bedragen bij elkaar opgeteld ook een factor. Ik ken Peinemann als een uitstekend bedrijf, maar dat redeneert ook dat hun kranen gecertificeerd zijn en dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het geheel. Dus ook zij hebben geen plan van aanpak voor de hele klus gemaakt. Iedere partij concentreert zich op het eigen deel van het werk, zonder het grote geheel te zien. De Inspectie SZW moet bij iedere gecompliceerde hijsklus eisen dat er een plan van aanpak is voor het volledige werk.”

Rekencapaciteit

Waar het aan ontbreekt bij dit soort klussen, is gevoel en rekencapaciteit, meent Krabbendam. “Je moet gevoel hebben én kunnen rekenen. Dat ontbrak er waarschijnlijk aan in Alphen. We moeten nu snel de bevindingen weten. Niet om schuldigen aan te wijzen, maar om ervan te leren.” We kunnen een voorbeeld nemen aan de luchtvaartindustrie, vindt Krabbendam. Als er een vliegtuig tegen een berg vliegt, weten we binnen twee weken de toedracht van het ongeval. En hebben we de dag erna maatregelen ingevoerd. “Dat is de juiste aanpak, niet maanden wachten.”

 

> Lees ook: De lange nagalm van Alphen 

> Meer weten over wat er nodig is voor een veilige hijsklus? Lees het volledige artikel ‘Pompen of verzuipen’ van Ton Bennink in Vakblad Arbo 12-2015.

Beeld: ANP
Reageer op dit artikel