blog

Cruise

Veilig werken

Dat leek me een aardig onderwerp, want grotere risico’s zijn er toch nauwelijks. En ik was niet de enige die, met de kennis van nu, zo optimistisch of onnozel was. Kapitein Schettino dacht er ook zo over, en met hem waarschijnlijk ook de bazen op het hoofdkantoor van Carnival Cruise Lines in Miami.

Cruise

 

Die Schettino deed me denken aan Captain Bertorelli uit de televisieserie Allo Allo. U kent hem vast nog: de kapitein uit het Italiaanse leger, die met een prachtig uniform vol onderscheidingen vrouwen charmeerde, maar als het er op aan kwam niet veel anders bleek te kunnen. Dit tot afgrijzen van zijn –formele en grundliche- Duitse partners. “What-a mistake-a to make-a”, zijn uitroep als het weer eens mis ging, hoor ik Schettino in gedachten ook roepen toen het schip op de rots voer. Jonge lezertjes die Allo Allo niet meer kennen kunnen op Youtube prachtige filmpjes vinden.

 

Het is fascinerend om te zien hoe deze culturele stereotypen in de berichtgeving terugkomen: Schettino hield zich niet aan de regels, was bezig met een blonde vrouw, en toen het er op aankwam wist hij niet wat hij moest doen en verliet snel het zinkende schip. Een Duitse kapitein was dit niet overkomen. Een Amerikaanse, volgens de Amerikaanse media hier, natuurlijk ook niet. Met terugwerkende kracht ben ik blij mijn eigen cruise achter de rug te hebben: de kapitein was zelfs Grieks.

 

Die arme Schettino krijgt straf, maar daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost. Moeten we dit als een cultureel probleem zien, te voorkomen door schepen Noordeuropees of –amerikaans te bemannen? Beetje te gemakkelijk gedacht lijkt me. Schettino’s bazen waren immers Amerikanen, en die hebben hem benoemd en getraind, die hebben zijn collega’s benoemd en getraind, die hebben door de vingers gezien dat de regels niet altijd werden nageleefd, en die hebben goedgevonden dat ontschepingsoefeningen pas na een dag varen gebeuren omdat de internationale regels niet meer voorschrijven.  

 

Waarschijnlijk dachten ze, net als ik, dat dit soort ongevallen bijna unthinkable zijn. Dat het norovirus en de passagierstevredenheid belangrijker zijn. Maar veiligheid gaat, u weet het,  gaat over thinking the unthinkable. Laten we dit vreselijke ongeval dan maar als een waarschuwing zien.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel