De Vertrouwenspersoon

Wie in het gedrang komt, kan zich in de meeste bedrijven wenden tot een vertrouwenspersoon. Een goede vertrouwenspersoon is daarvoor opgeleid en moet kunnen luisteren en de tijd nemen om te horen wat het werkelijke probleem is. Immers, de klager moet een behoorlijke drempel overwinnen om met het probleem naar buiten te komen. Als klager wil je graag weten wat voor iemand je tegenover je hebt, dus draai je eerst om de hete brei heen. Als uiteindelijk duidelijk en benoemd is wat er aan de hand is, dan moet de client zich gesteund en begrepen voelen. Soms is het voldoende als iemand de deur uit gaat met een nieuwe kijk op de situatie. Soms heeft iemand wat houvast of advies nodig om zelf een confrontatie aan te gaan en soms gaat de vertrouwenspersoon mee in een gesprek voor 'mental support'. Maar de client moet steeds invloed houden op het traject dat daarna volgt. De vertrouwenspersoon is steeds dienstbaar aan de client en niet aan het management.