blog

Lawaai op de vlucht

Veilig werken

Er bekruipt Rob Poort een onrustig gevoel wanneer hij denkt aan de JSF.

Lawaai op de vlucht

Weet u nog, enkele jaren geleden waren er grootse plannen met het spoor. We zouden over een speciaal aangelegde spoorlijn in de kortste keren van Amsterdam naar Parijs – en misschien nog wel verder – kunnen reizen met een hogesnelheidstrein. Het miljarden kostende project werd betaald uit de aardgasbaten. Op zich niet zo’n gekke besteding. Het zou goed zijn voor het milieu, want de reistijd was (bijna) concurrerend met het vliegtuig. Waardoor reizigers sneller de trein zouden nemen. De exploitatie zou worden uitgevoerd door een nieuw bedrijf, bestaande uit NS en de KLM. Die laatste kon zich daarmee bij voorbaat indekken tegen een eventueel verlies aan passagiers op de lijn Schiphol-Parijs.

 

Het bedrijf schafte het materiaal aan bij een treinbouwer die geen enkele ervaring had met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Het mocht immers niet te veel kosten en gerenommeerde bouwers als Siemens of Bombardier waren kennelijk te duur of konden niet op tijd leveren. Ondanks dat intern bij de NS tijdens het traject van de aanbesteding diverse malen gewaarschuwd werd om dit niet te doen, ging men toch in zee met de Italianen. Enfin, u kent inmiddels de voorlopige afloop: op een verlaten spoorrails in de buurt van Amsterdam staat een tiental Fyra’s te wachten op retourtje bouwer.

 

Ik moest aan dit debacle denken bij het bericht dat het erop lijkt dat defensie met de aanschaf van twintig militaire helikopters (kosten 1 miljard euro!) een kat in de zak heeft gekocht. De marine zet de toestellen vooral in op zee en langs de kust. Nu blijkt dat ze na een uurtje of twintig gebruik al weer terug naar de garage moeten voor onderhoud. Reden: ernstige slijtage en roest! Tja, wat wil je, met een toestel dat is vervaardigd bij een zusterbedrijf van de AnsaldoBreda. Wie? Ja u ziet het goed: de bouwer van de Fyra! Maar gelukkig: we werken aan oplossingen van de fouten, zegt de minister.

 

Het toestel blijkt verder loodzwaar en kan daardoor minder lading en mensen meenemen dan gepland. Verder gaat de vloer kapot door de laarzen van de bemanningsleden. En een toestel verloor een ruit tijdens een vlucht.

 

De helikopter kampt niet alleen met roest en andere mechanische problemen. Ook de arbeidsomstandigheden laten kennelijk te wensen over: het ding maakt zoveel herrie dat de bemanningsleden gehoorschade oplopen. Al vier bemanningsleden uitten klachten over ruis- en piepgeluiden na een vlucht. Dit maakt me nieuwsgierig naar de komst (wanneer?) van de F 35, beter bekend onder de naam Joint Strike Fighter, of kortweg JSF. Daarvan is op voorhand al bekend, dat ‘ie enorm lawaaiig is. Of dat alleen voor omwonenden van het vliegveld geldt of ook voor de piloot, is niet bekend. Maar toen ik hoorde dat die geen zicht naar achteren heeft, bekroop mij toch een wat een onrustig gevoel. Ook al wordt dit toestel niet in Italie gebouwd.

 

Auteur: Rob Poort | bureaupoort.nl

Reageer op dit artikel