blog

Geen grap

Veilig werken

Er staat nog slechts een paar door hun wielen gezakte Fyra’s op het rangeerterrein van Amsterdam-Watergraafsmeer.

Her en der op het terrein tref je nog wat bodemplaten aan die hun taak iets te letterlijk hebben genomen. Het goede nieuws is echter: de treinstellen verdwijnen langzamerhand uit ons zicht. Waarschijnlijk ’s nachts, dan is er ruimte en heel veel geduld op het spoor.

Retour AnsaldoBreda.

De ontwerpers hadden zo vreselijk hun best gedaan; toch mocht het niet zo zijn. Maar niet getreurd, het business model van Finmeccanica, het bedrijf achter AnsaldoBreda, staat een oneindige varieteit aan onveilige producten toe. Als er maar geld wordt verdiend; met welk product is niet relevant. Zo hebben de niet echt productvaste Italianen het eerst geprobeerd met de NH-90 legerhelikopter. De wieken waren totaal niet op roteren berekend en ook dit stukje technische vernuft had last van bodemplaatuitval. Je verwacht het niet.

Maar goed, een foutje is zo gemaakt.

En zo keren de treinen terug om te worden omgebouwd tot JSF.

Is dit een grap? Zeker niet.

De nieuwe en naar verwachting razendsnelle en nagenoeg onzichtbare vliegtuigen zullen ook in Italie worden geproduceerd. Dat is het plan. In dezelfde fabriek als de Fyra en de NH-90. En waarom ook niet? Het klinkt heel logisch. Iedereen verdient een derde kans. De constructeurs weten nu veel beter op welke wijze zij een bodemplaatje moeten vastnagelen. En ze begrijpen dat een deur open en dicht moet kunnen. Het EMRTS-veiligheidsbaken van de NS, dat de Fyra’s totaal niet herkende, wordt gelukkig niet door een luchtverkeersleiding gebruikt.

Auteur: Jeroen Riemeijer

Na zijn lange carriere binnen Shell-HR is Jeroen nu actief als HR consultant. ZZP’er dus. Zo is hij op dit moment actief binnen de TU-Delft. Jeroen was geruime tijd columnist voor ‘Volkskrant Banen.’

Reageer op dit artikel