blog

Doorgeslagen regels op rails

Veilig werken

Het is code rood op het spoor, las ik in de krant. Volgens de NS kan één op de tien passagiers niet meer zitten tijdens de spits. Reizigersorganisatie Rover kreeg in november 2015 ruim 3.600 klachten.

Doorgeslagen regels op rails

In 2014 vielen 33.000 treinen uit. Er zijn veel oorzaken voor de honderd treinen per dag die vorig jaar niet konden rijden. Ruim een derde zou volgens Prorail te wijten zijn aan de infrastructuur. De nieuwe baas van Prorail Pier Eringa is het zat. Er zijn minder problemen met de infrastructuur en toch vallen er meer treinen uit. Volgens de heer Eringa komt dat door de doorgeslagen veiligheidseisen. Waar heb ik dat toch eerder gehoord?

Doorgeslagen regel

De topman kwam ook met een fraai voorbeeld van zo’n doorgeslagen regel: treinuitval door problemen met wissels zou aanzienlijk te beperken zijn als machinisten weer zelf het euvel aan een wissel mochten verhelpen. Als een wissel het vroeger niet meer deed, stapte de machinist van de bok en trapte er met zijn werkschoenen tegenaan. Nu mogen machinisten niet eens meer de trein uit op het hoofdspoor, omdat er ooit een keer bijna een ongeluk is gebeurd. Of dit zo is, waag ik te betwijfelen: ik vermoed dat deze maatregel wel degelijk de veiligheid dient en te maken heeft met reële ongevalspreventie. Maar goed, de grote baas noemt dit dus doorgeslagen regelgeving.

Wc-rolletje

Eringa is wel van mening dat een machinist met het oog op de veiligheid niet overal kan uitstappen. Maar op veel plaatsen wel. Hij illustreert dit dan nog met enkele voorbeelden en zegt erbij dat je de grote, zware technische ingrepen door specialisten moet laten doen. Maar als nu een kwajongen een kartonnen wc-rolletje tussen een wissel stopt, werkt die niet. Dan moet de machinist bellen en wachten tot de aannemer een monteur stuurt om het rolletje weg te halen. Het gezond verstand moet weer terug op het spoor. De topbaas suggereert hier dat een deel van de vertragingen te wijten zou zijn aan kwajongens met wc-rolletjes. Wie weet was dit wel een van de redenen voor het besluit van de NS enige jaren terug om de sprinters niet meer uit te rusten met een toilet …

Lappendeken

Topman Eringa van Prorail is sinds april in deze functie en wil natuurlijk daadkracht uitstralen. Dat is te prijzen. Hij vindt ook dat het spoor af moet van de lappendeken aan verschillende wissels en veiligheidssystemen. Volgens hem rijden de treinen nog op materieel uit de Marshall-tijd. Voor de jonkies onder ons: dat is de tijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, dus eind 40’er, begin 50’er jaren van de vorige eeuw. Marshall bedacht een financieringsplan om ons land er na de oorlog weer snel bovenop te helpen. Maar dit terzijde. O ja, die volle treinen zijn volgens Eringa maar op één manier op te lossen: zo veel mogelijk treinen, álle treinen die je hebt laten rijden. Doet de wissel het dan even niet, dan mag de machinist op dit overvolle spoor uitstappen om die wissel met zijn voet los te trappen. Hoe bedenk je het! Ik hoop dat die machinist daarvoor in elk geval goede veiligheidsschoenen krijgt, of is dit te cynisch gedacht?

Rob Poort | Bureaupoort.nl

Reageer op dit artikel