blog

VROEMMM, lekker 130

Veilig werken

Een van mijn jeugdhelden – uiteraard naast de zeezeilende Kapitein Rob – was de stripheldcoureur Michel Vaillant. Een soort Max Verstappen avant-la-lettre.

VROEMMM, lekker 130

Een man dus van de racecircuits die bijna alles won wat er te winnen viel, fantastische inhaalmanoeuvres maakte en met een luid VROEMMM zijn tegenstanders de baas was.

Je houden aan de aangegeven maximumsnelheid

Natuurlijk was er altijd iemand die hem probeerde tegen te werken, al dan niet met eerlijke middelen. Geen idee meer hoe hij zich gedroeg als hij op een weg buiten de circuits reed. Maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke rechtschapen man – en volgens de striptekenaar was hij dat – zich niet zou houden aan de aangegeven maximumsnelheid.

Op 61 procent van de snelwegen mogen we 130 km/uur

Hij zou in Nederland toch aardig vooruit kunnen: in ons land mogen we inmiddels op 61 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur rijden. In februari van dit jaar zijn er weer 19 trajecten van 130 bijgekomen. Onze minister van Infrastructuur (en Milieu, maar dat wordt vaak weggelaten) mevrouw Schulz-Verhagen wil dit nog verder uitbreiden, naar 77 procent. Het mag ook wat kosten: zo’n 132 miljoen euro, omgerekend bijna 1 miljoen per kilometer. Maar gelukkig, er is ook onderzocht dat 6 op de 10 automobilisten vóór de snelheidsverhoging is. Dan ben je immers eerder op je plaats van bestemming. En het geeft ook zo’n lekker gevoel!

Veel automobilisten zijn geneigd de maximumsnelheid toch wat naar boven bij te stellen

Het aantal verkeersdoden steeg vorig jaar met 9 procent

De andere kant van de medaille wordt echter te(?) vaak over het hoofd gezien. Zo kreeg Nederland van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie – de European Transport Safety Council (ETSC) – een tik op de vingers omdat het op de wegen onveiliger is geworden. Na jaren van daling steeg het aantal verkeersdoden vorig jaar met 9 procent. Volgens de ETSC doordat de politie minder bekeuringen heeft uitgedeeld. Nederland was overigens geen uitzondering: in 22 van de 32 onderzochte landen kwamen in 2015 meer mensen in het verkeer om. In totaal vielen op de Europese wegen 26.300 doden, 330 meer dan in 2014.

Minister Schulz: nog geen verklaring voor de stijging

Ook de minister was de plotselinge stijging van het dodental opgevallen. Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid 130 kilometer bedraagt, was vorig jaar verdrievoudigd. In 2014 vielen nog 10 slachtoffers op deze wegen, in 2015 was dit aantal gestegen naar 32. De minister had nog geen verklaring voor deze stijging en wilde nog geen conclusies trekken. Zij stelde dat er alleen 130 km mag worden gereden als dat uit oogpunt van verkeersveiligheid kan.

Regels voor velen alleen maar lastig en belemmerend

Zoals iedereen zelf kan constateren, bestaat er een sterke neiging bij veel automobilisten, om de maximumsnelheid naar eigen goeddunken toch wat naar boven bij te stellen. En als ik, daar waar het mag, 130 km per uur rijd, waardoor ik pakweg 2 minuten eerder op mijn eindbestemming kom, wordt ik toch zeer regelmatig met forse snelheid ingehaald door lieden voor wie regels kennelijk alleen maar lastig en belemmerend zijn. Soms lijkt het net op de dagelijkse wereld van de veiligheidskundige. Daar is ook altijd het gevecht tegen die vermaledijde regeltjes. VROEMMM …

Auteur: Rob Poort | Bureaupoort.nl

> TIP: Meer grip krijgen op veilig gedrag? Kom naar de Praktijkdag Grip op gedrag op 22 november 2016.

Reageer op dit artikel