nieuws

Agressie: herken de lont in het kruidvat

Veilig werken

Geweld op de werkvloer heeft een enorme impact op slachtoffer, dader en omstanders. Waar mensen werken, kunnen ruzies en problemen ontstaan. Wie alert is, herkent de waarschuwingstekenen.

Agressie: herken de lont in het kruidvat

Hoe herkent u agressie en geweld bij werknemers?

  1. Dreigend taalgebruik. Het lijkt misschien een open deur, maar vaak wordt dreigend taalgebruik niet opgepikt of afgedaan als een grapje. Wanneer iemand dreigt met geweld, moet je dat serieus nemen.
  2. Werknemer is zichtbaar van streek door een gebeurtenis in zijn privéleven of een persoonlijke crisis. Dat kan een sterfgeval zijn, een echtscheiding, ernstige schulden of een andere gebeurtenis waarvan de werkgever misschien niet op de hoogte is gesteld.
  3. Er zijn problemen met drugs, alcohol of medicijnen.
  4. De werknemer kan teleurstellingen en – al dan niet ingebeelde – beledigingen niet laten gaan. Hij of zij blijft bijvoorbeeld kwaad nadat hij is gepasseerd voor een promotie of niet is gevraagd mee te werken aan een belangrijk project.
  5. Collega’s voelen zich niet op hun gemak bij de werknemer of er zijn klachten over ongepast gedrag of ongewenste attenties.
  6. De werknemer isoleert zich van zijn collega’s. Op zich is het natuurlijk niet erg wanneer een werknemer niet zo’n behoefte heeft aan gezelschap. Maar wanneer er een combinatie van factoren speelt: een werknemer is wrokkig is, geeft collega’s een ongemakkelijk gevoel én stelt zich opvallend afzijdig op, kan het zeker geen kwaad om de vinger aan de pols te houden.
  7. Stress is een belangrijke oorzaak voor geweld op de werkvloer. Wanneer een werknemer die zich altijd aan veiligheidsprocedures houdt, plotseling betrokken raakt bij (kleine) ongelukken of onveilig begint te werken, kan dat een teken van stress zijn. Reden voor een goed gesprek.
  8. De werknemer neemt geen verantwoordelijkheid voor zijn eigen fouten, maar legt de schuld bij anderen.
  9. De werknemer verandert zijn gewoontes: hij is plotseling voortdurend te laat of verzuimt veel, is veel minder productief of de kwaliteit van het werk gaat opvallend achteruit. Het kunnen signalen zijn dat de werknemer hulp nodig heeft.
  10. Supervisie neemt toe. Normaal gesproken worden werknemers door ervaring steeds zelfstandiger. Wanneer er juist het omgekeerde aan de hand is, iemand heeft steeds meer begeleiding nodig of de leidinggevende is steeds meer tijd kwijt aan een werknemer, dan kan dat een schreeuw om hulp zijn.

> LEES OOK: Psychosociale arbeidsbelasting, dit wilt u weten

Bron: EHS Today

> Tip: Opleiding Werkdrukmanagement en PSA

Reageer op dit artikel