nieuws

AED, niets meer aan doen

Veilig werken

Het blijkt veel voor te komen dat hartdefibrillators (AED’s) niet werken omdat ze slecht of helemaal niet zijn onderhouden. Daarvoor waarschuwen twee leveranciers van de apparaten.

AED, niets meer aan doen

“Vaak werkten de elektroden niet of waren de batterijen leeg”, stelt fabrikant Medisol in het AD. De potentiële gebruikers wanen zich veilig door de aanwezigheid van het apparaat, terwijl dat bij een mankement niet meer werkt als de nood aan de man is.

Gratis testen

Volgens de leveranciers hangen veel eigenaren de AED’s wel op in hun pand, om er daarna amper meer naar om te kijken. Medisol hield een jaar geleden een actie onder hun klanten. De fabrikant bood aan om de apparaten gratis te komen testen. Tijdens die actie bleek al dat de helft van de geteste AED’s niet naar behoren werkte. Er waren elektroden kapot of men was simpelweg vergeten om de batterijen te testen en waar nodig te vervangen. Door dit gebrekkige onderhoud van de in potentie levensreddende apparaten kan hulp voor slachtoffers te laat komen.

Slecht onderhoud

Hoge kosten en onwetendheid zijn de oorzaken van het slechte onderhoud van veel automatische externe defibrillators. De prijs van een servicecontract ligt grofweg tussen 60 en 140 euro per jaar. De helft van Medisols klanten sluit zo’n contract af. De eigenaar van de AED – vaak particulieren als winkeliers en sportclubeigenaars – is verantwoordelijk voor onderhoud en vervanging van onderdelen. Als de accu aan vervanging toe is, gaan de meeste apparaten piepen of gaat er een lampje knipperen. Leverancier Vivon: “Maar dat merk je niet als je de AED opbergt in een tas op een plek waar maar weinig mensen komen.”

Registreren en reanimeren

De Inspectie voor de Gezondheidszorg trok in 2013 al aan de bel na diverse meldingen van leveranciers over falende AED’s. Zij vroeg fabrikanten destijds een brief naar de gebruikers te sturen om aandacht te vragen voor preventief onderhoud. De Hartstichting roept eigenaren van AED’s op zich te registreren bij de oproepsystemen HartVeiligWonen of HartslagNu, die gekoppeld zijn aan de 112-meldkamer. En het Rode Kruis pleit ervoor dat Nederlanders weten hoe ze iemand met een hartaanval moeten reanimeren, ook zonder gebruik van een AED.

Bron: AD

 

> Zet de BHV-organisatie op scherp met het Praktijkboek Bedrijfshulpverlening.

Reageer op dit artikel