nieuws

Grens veiligheid Schiphol in zicht, vindt OVV

Veilig werken

Luchthaven Schiphol is door de groei van de afgelopen jaren druk en complex geworden. Zeker voor piloten die de luchthaven slechts sporadisch aandoen vormt de luchthaven een uitdaging. Ook het toezicht moet beter.

Grens veiligheid Schiphol in zicht, vindt OVV

Dit zijn de belangrijkste conclusies van een recent gepubliceerd rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Grens veiligheid Schiphol in zicht

De politiek heeft bezorgd gereageerd op de uitkomsten van het OVV-rapport (pdf). Het kabinet belooft een grondige veiligheidsanalyse van luchthaven Schiphol voordat er verdere groei plaatsvindt. Het pakt een aanbeveling daartoe van de OVV op korte termijn op. De Onderzoeksraad stelt dat vliegverkeer nog veilig is op Schiphol, maar ook dat de nationale luchthaven zo complex en druk is geworden dat de grens in zicht komt. Ook Schiphol belooft de aanbevelingen voortvarend te zullen oppakken: “Veiligheid is altijd topprioriteit, nu en in de toekomst.”

Pas groei na verbetering veiligheid

De OVV ziet wel mogelijkheden voor toekomstige groei van Schiphol, maar pleit ervoor om daar pas een besluit over te nemen na verbetering van de veiligheid. Zo moet de afhandeling van het vliegverkeer minder ingewikkeld, het toezicht moet beter en de overheid moet zich veel nadrukkelijker als eindverantwoordelijke gaan opstellen, zo luidt het advies.

Volgens de onderzoekers zijn de start- en landingsbanen zo aangelegd dat vliegtuigen in sommige situaties elkaars pad kruisen. De luchtverkeersleiding die alles in goede banen moet leiden, is overbelast. De inspectie die het geheel overziet heeft te weinig kennis en capaciteit in huis.

> DOWNLOAD het rapport Veiligheid vliegverkeer Schiphol van de Onderzoeksraad voor veiligheid (pdf)

9400 extra start- en landingstijden

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) onderschrijft grotendeels de conclusies en aanbevelingen in het OVV-rapport. Een eerste vereiste voor verdere groei vindt zij het waarborgen van de overzichtelijkheid en veiligheid. “Wij vinden het in dit kader onbegrijpelijk dat Schiphol net voordat het rapport uitkwam nog even 9400 extra start- en landingstijden heeft uitgedeeld in het toch al zeer drukke zomerseizoen”, aldus voorzitter Steven Verhagen.

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland ziet maar één goede oplossing: een groeistop. Volgens de organisatie zou dat naast de veiligheid ook het milieu en de gezondheid van 2 miljoen omwonenden ten goede komen.

 

> LEESTIP: Meer over transportveiligheid vindt u in de Praktijkgids Arbeidsveiligheid.

Reageer op dit artikel