nieuws

Overheid, pak onveilige spoorwegovergangen aan

Veilig werken

De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt het “onacceptabel” dat er elk jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen. Dat aantal kan en moet omlaag. Maar dat lukt niet door een te versnipperde aanpak en te weinig aandacht van het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Overheid, pak onveilige spoorwegovergangen aan

De OVV schrijft in het recent verschenen rapport ‘Overwegveiligheid – Een risicovolle kruising van belangen’ dat het ministerie binnen een half jaar met overkoepelend beleid moet komen om onveilige spoorwegovergangen aan te pakken.

> BEKIJK het OVV-rapport  ‘Overwegveiligheid – Een risicovolle kruising van belangen’

Nog altijd honderden onbeveiligde overwegen

Nederland is binnen Europa het enige land met veel treinverkeer en veel overwegen, schrijft de OVV. “Een combinatie die niet goed samengaat”, aldus de Onderzoeksraad. Onbeveiligde overwegen – dus zonder slagbomen – vindt de raad “ontoelaatbaar” met de huidige hoge treinsnelheden. Deze spoorwegovergangen worden inmiddels al aangepakt. Toch zijn er nog altijd enkele honderden onbeveiligde overwegen in Nederland.

Doel overheid: geen ongelukken meer op overwegen

Zoals gebruikelijk na een onderzoek doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid ook aanbevelingen over hoe het beter kan. De OVV adviseert om twee bestaande overwegprogramma’s samen te voegen tot één. Deze aanpak zou het aantal slachtoffers door ongelukken op spoorwegovergangen binnen tien jaar moeten halveren. Uiteindelijk zou het doel van de overheid moeten zijn dat er geen ongelukken meer gebeuren op overwegen.

> BEKIJK alle aanbevelingen van de OVV

Bronnen: nu.nl, onderzoeksraad.nl

Meldpunt voor gevaarlijke spoorwegovergangen

Spoorbeheerder ProRail heeft een meldpunt geopend waar beroepschauffeurs gevaarlijke spoorwegovergangen kunnen doorgeven. Want onduidelijke verkeerssituaties of storende obstakels zijn vaak de oorzaken van (bijna-)ongevallen.

ProRail hoopt door de meldingen meer inzicht te krijgen in de oorzaken van (bijna-)ongevallen. Na een melding kan de spoorbeheerder in gesprek gaan met bijvoorbeeld de wegbeheerder of gemeente om de verkeerssituatie te verbeteren.

Henk Wijngaard als superhenk gezicht van campagne

Henk Wijngaard is als bekendste beroepschauffeur van Nederland het gezicht van de campagne. Hij treedt op in een campagnefilmpje. Ook verwijst het mailadres van het meldpunt naar hem: superhenk@prorail.nl. Maar chauffeurs kunnen gevaarlijke situaties ook altijd gewoon telefonisch melden bij ProRail.

Aanrijding met vrachtwagen levensgevaarlijk voor alle betrokkenen

Een aanrijding met een vrachtwagen is volgens ProRail levensgevaarlijk. Voor de chauffeur, maar ook voor de machinist en de inzittenden van de trein. Bovendien zorgen aanrijdingen tot grote schade aan het spoor, overweginstallaties en de trein. Zo lag vorig jaar het treinverkeer rond Roosendaal dagenlang plat na een aanrijding met een dieplader in Wouw.

> LEES OOK: Geen schot in veiligheid voor spoorwerkers

Aantal dodelijke ongelukken spoorwegovergangen gedaald

Het aantal dodelijke ongelukken bij spoorwegovergangen is de laatste tijd overigens wel gedaald. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport kwamen in 2016 drie mensen om bij deze ongelukken. Een jaar eerder waren dat er nog vijftien. Volgens de inspectiedienst hebben verbeterde veiligheidsmaatregelen tot de daling geleid. Bij ruim driekwart van de onbeveiligde overwegen zijn lichten en bellen aangebracht.

Bijna-aanrijdingen zorgen vooral voor vertragingen

Volgens de spoorbeheerder veroorzaken bijna-aanrijdingen vooral vertragingen. Want machinisten moeten remmen en daardoor loopt het spoorschema in de soep. Het aantal treinen dat door bijna-aanrijdingen vertraging opliep, nam in 2017 toe. Van iets meer dan 5700 naar bijna 6000. Bij een kwart van deze incidenten waren vrachtwagens betrokken.

> LEES OOK: ProRail publiceert onderzoek spoorincidenten

Bron: nos.nl

 

> TIP: Effectief risico’s managen? Kom naar het congres Risicomanagement

> TIP: Meer over transportveiligheid in de Praktijkgids Arbeidsveiligheid

Reageer op dit artikel