nieuws

Havenbedrijf gaat schade vervuilde oevers verhalen op Odfjell

Veilig werken

In juni botste een Noors schip op een steiger in een haven van het Rotterdamse Botlekgebied. Daarbij ontstond een gat in het schip, waaruit vervolgens circa 200 ton stookolie liep. De haven Rotterdam wil de schade verhalen op eigenaar Odjfell. Want die is niet gering.

Havenbedrijf gaat schade vervuilde oevers verhalen op Odfjell

We kennen het bedrijf Odfjell al van diverse veiligheidsincidenten. De onderzoeksraad voor Veiligheid deed onderzoek en het bedrijf leek op de goede weg. Maar helaas ging er onlangs weer iets mis bij Odjfell. De Rotterdamse haven wordt nu met de kostbare gevolgen geconfronteerd.

Lekkende olietanker Odfjell vervuilt oevers

De Rotterdamse haven gaat ruim 4 kilometer oever vervangen. Dat is nodig doordat een Noorse olietanker van eigenaar Odfjell op een steiger botste in het Botlekgebied. De oevers zijn vervuild met stookolie.  De kosten worden geschat op circa 80 miljoen euro.

Havenbedrijf wil schade verhalen op Odfjell

Odfjell maakte excuses voor de vervuiling. Maar directeur Ronald Paul van het Havenbedrijf verklaarde dat het Havenbedrijf er alles aan zal doen om de schade te verhalen op Odfjell. De stookolie kwam over een lengte van 9 kilometer op zogenoemde glooiingen. Dat zijn oevers bedekt met basaltblokken. De helft daarvan heeft het havenbedrijf schoongemaakt, maar de andere helft blijkt lastiger schoon te krijgen dan gedacht en die wordt daarom gedeeltelijk vervangen.

Schoonmaakwerk duurt tot einde 2018

Een schoonmaakbedrijf ruimt de olie op. Met een hogedrukspuit met kokend water wordt de olie van het oppervlak van de stenen gespoten. De olie loopt vervolgens in het water, waar een schoonmaakschip de olie opzuigt. Deze techniek werkte voor de meeste basaltblokken. Maar bij een paar stukken niet. Die stenen moeten nu vervangen worden. Het Havenbedrijf verwacht dat de werkzaamheden zeker tot het einde van het jaar duren. Bij het lek in juni raakten ook honderden zwanen besmeurd met stookolie.

TIP: Congres Zicht op onzichtbare risico’s

Reageer op dit artikel