nieuws

Treinen schuren met chroom-6, je uitkering of je leven

Veilig werken

De gemeente Tilburg en de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben fikse steken laten vallen toen ze ruim achthonderd langdurig werklozen verplicht op een NS-werkplaats in Tilburg aan treinen lieten schuren. Dat is de conclusie van de Onafhankelijke Commissie Tilburg chroom-6.

Treinen schuren met chroom-6, je uitkering of je leven

De commissie deed in opdracht van de gemeente onderzoek naar de blootstelling aan chroom-6 in de NS-werkplaats in Tilburg. In totaal waren daar tussen 2004 en 2012 achthonderd werklozen verplicht aan het werk gezet. Zij moesten onder meer oude treinen schuren. Sindsdien kampen velen van hen met gezondheidsklachten.

Op verzoek van deze commissie heeft het RIVM daarom onderzocht of er een verband is tussen de blootstelling aan het gevaarlijke antiroestmiddel chroom-6 op de NS-werkplaats en de ziekteverschijnselen.

> LEES OOK:  Chroom-6-verf schuren voor je uitkering

Kanker, allergieën of longziekten door treinen schuren

De commissie heeft onder andere beoordeeld of er destijds voldoende beschermingsmaatregelen zijn getroffen. Haar conclusie luidt dat de mensen in de NS-werkplaats in contact zijn geweest met het gevaarlijke antiroestmiddel chroom-6. Die blootstelling aan chroom-6 bij het treinen schuren kan verschillende vormen van kanker hebben veroorzaakt of nog veroorzaken. Bovendien kan het hebben geleid tot allergische reacties en chronische longzieken.

> LEES het rapport ‘Door het stof’ van de Onafhankelijke Commissie Tilburg chroom-6Treinen schuren met chroom-6, je uitkering of je leven

NS op de hoogte van chroom-6 in oude verflagen

Daarom moet iedereen die op de NS-werkplaats heeft gewerkt en bij het treinen schuren een ziekte heeft opgelopen die door chroom-6 veroorzaakt kan zijn, een schadevergoeding ontvangen. De ernst van de aandoening bepaalt de hoogte van de schadevergoeding. “Geef een vergoeding die recht doet aan het leed”, aldus commissievoorzitter Peter van der Velden.

Volgens Van der Velden was de NS ervan op de hoogte dat de oude verflagen chroom-6 bevatten. Maar de NS deelden die informatie over de gezondheidsrisico’s echter niet met de gemeente Tilburg. De gemeente Tilburg op haar beurt zorgde niet voor maatregelen.

> LEES OOK: Giftig chroom-6, het lijkt wel of het overal zit

Hartenkreet van een arbodeskundige (2005-2006)

Geen goede werkkleding. Geen mechanische ventilatie. Geen passende adembescherming. Geen valbeveiliging. Het is niet voorhanden op de locatie van tROM (de NS-werkplaats in Tilburg, red.). Het verschil tussen de werkplaatsen van NS-NedTrain en tROM is ‘levensgroot.’

(uit het rapport ‘Door het stof’ van de Onafhankelijke Commissie Tilburg chroom-6)

Tilburg én NS doen voorstel voor schadevergoeding

De gemeente Tilburg heeft inmiddels excuses gemaakt aan de langdurig werklozen die door het treinen schuren op een NS-werkplaats in de stad jarenlang zijn blootgesteld aan het kankerverwekkende chroom-6. Burgemeester Theo Wetering zegt dat de gemeente snel komt met een schadevergoedingsregeling voor de betrokkenen. “De harde constatering dat we als gemeente Tilburg onze zorgplicht hebben geschonden, liegt er niet om”, aldus Weterings.

> LEES OOK: Zo zit ’t met zorgplicht van opdrachtgevers

Ook de NS bood excuses aan. “Er zijn zaken niet goed gegaan en daar lopen we niet voor weg”, reageerde directielid Susi Zijderveld. Ook de NS komt met een voorstel.

 

> TIP: Het boek ‘Beroepsziekten voorkomen’: praktijkaanpakken met casuïstiek

Treinen schuren met chroom-6, je uitkering of je leven

Reageer op dit artikel