nieuws

Extra controles I-SZW voor maaltijdbezorgers

Veilig werken

Zeker twee keer per week zijn maaltijdbezorgers betrokken bij een verkeersongeluk. En lang niet al die arbeidsongevallen worden gemeld. De inspectie SZW maakt zich zorgen en gaat extra controles uitvoeren.

Extra controles I-SZW voor maaltijdbezorgers

Dat blijkt uit cijfers die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws zelf heeft verzameld. RTL Nieuws baseert zich daarbij op de cijfers uit berichten in regionale media. Er zijn namelijk geen officiële cijfers beschikbaar over ongelukken waarbij maaltijdbezorgers betrokken zijn.

Ongevallen met maaltijdbezorgers in 2018 en 2019

In totaal waren er in 2018 116 maaltijdbezorgers betrokken bij een ongeluk, stelt de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. In de helft van deze gevallen werd er een slachtoffer met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Dit jaar zijn er tot nu toe 32 ongelukken gebeurd waarbij maaltijdbezorgers waren betrokken. Zeventien slachtoffers gingen per ambulance naar het ziekenhuis. Van die slachtoffers is één persoon, een jong van 15 jaar, overleden.

Verplicht melden arbeidsongevallen? Vaak niet dus

Bij een ziekenhuisopname of als sprake is van blijvend letsel, zijn bedrijven verplicht om arbeidsongevallen te melden bij de inspectie.

> LEES OOK: Een arbeidsongeval melden, zo doet u dat

Dit gebeurt echter vaak niet. Er was volgens RTL Nieuws sprake van tientallen ziekenhuisopnames na ongevallen met maaltijdbezorgers. Maar de Inspectie SZW kreeg in 2018 slechts één melding binnen.

> LEES OOK: Wat gebeurt er na een ernstig arbeidsongeval?

Strengere controle arbeidsomstandigheden bezorgers

De Inspectie is bezorgd over de gesignaleerde ontwikkeling. Dat laat de baas van de Inspectie SZW, inspecteur-generaal Marc Kuipers, weten in gesprek met RTL Nieuws. Kuipers stelt dat de inspectie de arbeidsomstandigheden van de bezorgers strenger zal gaan controleren. “De cijfers roepen vragen op over de druk waar bezorgers mee te maken krijgen”, zegt Kuipers daarover. “De vraag is of het bezorgen onder druk moet gebeuren, of er onder snelheid moet worden geleverd.”

> LEES OOK: Wat de platformeconomie doet met veilig werk

Behalve naar de werkomstandigheden wil de inspectie echter ook kritisch kijken naar het rijgedrag van de bezorgers zelf. Want: “We zien ze voorbijrijden met de oortjes in, op van die elektrische fietsen, 30 tot 40 kilometer per uur, smartphone in de hand.”

Bron: rtlz.nl

Extra controles I-SZW voor maaltijdbezorgers

Reageer op dit artikel