nieuws

Boete I-SZW kost Rotterdamse haven een miljoen

Wetgeving

Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zat klem tussen de maritieme industrie en het Nederlandse arbeidsrecht. Oorzaak: een ruzie met een van de grootste scheepsreders ter wereld over een boete van Inspectie SZW. Wie wint?

Boete I-SZW kost Rotterdamse haven een miljoen

Vier jaar geleden bracht de Amerikaanse rederij Royal Caribbean Cruise Lines haar paradepaardje The Oasis of the Seas naar een droogdok in Rotterdam. Daar zou het grootste cruiseschip ter wereld een flinke pimpbeurt krijgen. Het schip kreeg destijds een groots onthaal in de Rotterdamse haven.

Opknappen prima, maar het moest ook weer niet te veel kosten. Dus in twee weken de bezem erdoor en klaar. De Amerikaanse reder werkte samen met het UWV om voldoende mankracht op te trommelen. Alles verliep in goed overleg en het UWV stelde snel 1.350 tijdelijke werkvergunningen beschikbaar.

Inspectie SZW neemt kijkje en deelt boete uit

Maar toen besloot de Inspectie SZW een kijkje te nemen op het schip. Behalve de 1.350 tijdelijke krachten troffen de inspecteurs nog eens 124 Filipijnen op het schip aan. Die lagen niet op het zonnedek, maar waren zonder werkvergunning druk bezig met de interne verbouwing. Ze legden nieuwe vloerbedekkingen, schilderden de hutten en knapten de douches op. Daarop legde de Inspectie SZW de Amerikaanse reder een boete op van 992.000 euro.

> LEES OOK: Jaarverslag I-SZW: ongevallen en uitbuiting

Niks geen Nederlands arbeidsrecht: Flying Teams

Dat was tegen het zere been van Royal Caribbean. De reder tekende bezwaar aan. Het Amerikaanse bedrijf claimt dat de Filipijnen niet onder het Nederlandse arbeidsrecht vallen, maar onder het maritiem recht. Want het gaat om leden van het ‘Flying Team’, een groep werknemers die de wereld wordt overgevlogen om het interieur van cruiseschepen op te knappen. Dat het schip in een Rotterdams dok ligt, doet daarbij niet ter zake.

Wie valt onder welk recht?

  • Personeel van scheepswerf Damen Verolme is belast met het schilder- en laswerk aan de buitenkant van het schip. Deze mensen zijn in dienst van de scheepswerf.
  • Werknemers in dienst van de reder zelf voeren alle renovaties uit aan de binnenkant van het schip. Dit zijn zogeheten Flying Teams die de wereld over vliegen om cruiseschepen op te knappen. Zij schilderen hutten, leggen nieuw tapijt of sleutelen aan motoren. Over deze groep mensen gaat de boete.
  • Zodra een schip in een Nederlands dok ligt, geldt Nederlandse wetgeving. Die bepaalt onder andere dat al het buitenlandse personeel moet beschikken over een tewerkstellingsvergunning.
  • Nu kent de wet twee uitzonderingsbepalingen. En de Amerikaanse reder vindt dat hun Flying Team-mensen daaronder vallen. De Inspectie SZW vindt van niet.

Bescherming van de maritieme industrie?

Royal Caribbean heeft de boete nog niet betaald. Maar sinds het incident speelt slaan cruiseschepen het dok van de Rotterdamse haven categorisch over. “Zolang die boete daar ligt, komen de cruiseschepen niet meer naar Nederland. Ze kiezen liever voor steden als Hamburg”, zegt Jan Kees Pilaar, de directeur van scheepswerf Damen Verolme. Pilaar roept de minister op om de boete ongedaan te maken en meer duidelijkheid te geven over de Nederlandse wet. Want groei van de maritieme industrie staat voorop.

Uit nieuw onderzoek van de Inspectie SZW is echter gebleken dat de wetgeving tussen Nederland, België en Frankrijk amper verschilt. Het belangrijkste argument van de maritieme sector houdt daarom volgens de inspectie geen stand.

Of bescherming van het Nederlandse arbeidsrecht?

De vakbond van varende werknemers Nautilus ziet dat anders. Die vindt dat de cruise-industrie zich gewoon aan de regels moet houden. “Ja, de industrie moet groeien”, zegt Sascha Meijer. “Maar niet over de rug van kwetsbare werknemers.” Zij vindt dat de minister van SZW verplicht is om op te komen voor de rechten van werknemers. “Wij zijn een land waar sociale bescherming en arbeidsrechten hoog in het vaandel staan.”

> LEES OOK: De staat van eerlijk werk en arbeidsongevallen

Staat handhaaft miljoen euro boete voor Royal Caribbean

Inmiddels heeft minister Koolmees van SZW de knoop doorgehakt. De Staat handhaaft de boete van bijna een miljoen euro voor de Amerikaanse rederij Royal Caribbean. Dat melden bronnen aan de NOS. De belangenvereniging voor de maritieme sector is zeer teleurgesteld, en stelt dat de haven van Rotterdam 100 miljoen euro per jaar misloopt door het besluit. Koolmees komt vóór Kerstmis met een voorstel dat de wetgeving verduidelijkt voor in toekomstige gevallen.

Bron: nos.nl

Cruiseruzie over Royal Caribbean

De Oasis of the Seas, het cruiseschip dat onder vuur ligt

Reageer op dit artikel