artikel

Ademhalingsbescherming met de langste adem

Geen categorie

Tijdens de sanering en renovatie ligt de SS Rotterdam in Wilhelmshaven in Noord-Duitsland.

 

In oktober 2006 ging de asbestverwijdering van start. Nu, meer dan een jaar later, is de klus bijna geklaard. Een uniek project in handen van projectleider Rob van Leenen en Special Projectsdirecteur Gert Jan van Tol. Tijdens het hoogtepunt van de sanering werkten zij met 325 man in twee ploegen van drie shifts van twee uur. Infinity zorgde ook voor de huisvesting en de maaltijden van de werknemers die voornamelijk uit Polen afkomstig waren.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk. De asbestsanering heeft plaatsgevonden volgens de Nederlandse norm BRL 5050, aangevuld met de Duitse norm TRGS 519. Er was een karrenvracht aan vergunningen nodig. Daarnaast zijn, als aanvulling op het kwaliteitshandboek, een uitgebreide Taak Risico Analyse gemaakt, een V&G plan, een werkplan, procedures en werkinstructies.

 

Alle mogelijke risico’s zijn in kaart gebracht en daarvoor zijn beheermaatregelen genomen. Achteraf heeft dat goed gewerkt. Behalve wat stooten struikelincidenten hebben zich geen ernstige ongevallen voorgedaan.

 

Logistiek is bij een dergelijk project een hoogstandje.

 

Het gaat om waarschijnlijk het grootste saneringsproject uit de historie van Nederland.

 

Het kiezen van de juiste toeleverancier is dan ook essentieel voor projecten als deze. Niet iedereen kan de gewenste hoeveelheden op tijd (entegen een redelijke prijs) leveren. Denk maar eens aan het leveren van 165.000 weggooioveralls en evenveel ondergoedsetjes. Bovendien moesten alle gebruiksaanwijzingen behalve in het Duits en Nederlands ook beschikbaar zijn in het Pools en was het essentieel om snel technische service te kunnen bieden. Infinity koos voor AST Holland BV uit Rotterdam, marktleider in Nederland als het gaat om het leveren en verhuren van alles wat de saneerder nodig zou kunnen hebben. Ook de kennis rondom adembescherming die AST bezit, kwam bij dit project goed van pas.

 

Bij het verwijderen van hechtgebonden asbest verblijven werknemers voor korte of langere tijd in een tent op onderdruk, ook wel een containment genoemd. Iedereen die in zo’n containment verblijft, moet een volgelaatsmasker dragen met daaraan een motorunit met een P3-filter (TMP 3 = motoraangedreven adembescherming). Het keuringscertificaat van een dergelijke combinatie mag maximaal een jaar oud zijn. Het certificaatnummer en de vervaldatum moeten op het masker en de motorunit staan.

 

Het is van groot belang dat masker en motorunit samen CE-gekeurd zijn. In de praktijk zijn er nog veel maskers en motorunits op de markt die niet samen gekeurd zijn. Soms zijn masker en motor- unit zelfs van verschillende merken. Als saneerders klaar zijn met werken, gaan ze douchen.

 

Daarbij moeten zij hun adembescherming op houden. Dat maakt waterdichtheid ook een belangrijk item.

 

Het meeste asbest op de SS Rotterdam kwam voor als niet-hechtgebonden asbest (spuitasbest).

 

Bij het verwijderen van spuitasbest moeten asbestverwij deraars gebruikmaken van een volgelaatsmasker in combinatie met de aanvoer van schone lucht uit een ademluchtcompressor (onafhankelijke lucht). Dat is lastig omdat de luchtslang regelmatig in de weg zit.

 

Na een shift van twee uur koppelt de saneerder z’n slang los. Daarna loopt hij alleen met het volgelaatsmasker op naar de douche en gaat hij douchen. Bij terugkomst in het containment legt de asbestverwijderaar weer een aantal meters af zonder luchtaansluiting. Ook tijdens het werk, als de slang in de weg zit, koppelen de werknemers de luchtslang af en toe af. Maar tijdens het afkoppelen daalt het niveau van bescherming aanzienlijk.

 

Met overdrukmetingen in het masker tijdens werkzaamheden kon worden aangetoond dat het werken met motoraangedreven adembescherming uiteindelijk een betere bescherming biedt dan het werken met onafhankelijke lucht. De passing van het masker is dan wel extra belangrijk. Een lek naar buiten vermindert namelijk de overdruk in het masker en dat leidt tot een lager beschermings niveau.

 

Bij het verwijderen van hechtgebonden asbest is de gangbare capaciteit van de motorunit 120 liter per minuut. Voor het verwijderen van het niethechtgebonden asbest uit de SS Rotterdam bleek het noodzakelijk de luchtstroom op te voeren naar 160 liter per minuut. Uiteindelijk kon ook de Arbeidsinspectie akkoord gaan met het gebruik van de BelAir van Drager voor de asbestsanering op de SS Rotterdam. Het bijbehorende volgelaatsmasker is gemaakt van siliconen en kent uitstekende draageigenschappen en een prima zicht. Tijdens het project viel ook de lange gebruiksduur van het P3-filter positief op. Al met al ergonomisch een grote stap vooruit.

 

De SS Rotterdam is nu asbestvrij. De renovatie en het opbouwen zijn in volle gang. De stad Rotterdam is volgend jaar een indrukwekkende toeristische attractie rijker. Verwacht wordt dat de economische ontwikkeling van Rotterdam-Zuid een positieve impuls zal krijgen.

 

DE SS ROTTERDAM

 

De SS Rotterdam is het grootste passagiersstoomschip dat ooit in Nederland is gebouwd. Het voer als vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn tussen Rotterdam en New York en het deed ook dienst als cruiseschip. Scheepswerf RDM bouwde het in 1958. Voor die tijd ging het om een vooruitstrevend ontwerp. Aan de inrichting werkten vele gerenommeerde architecten en kunstenaars mee. Een varend kunstwerk vol met cultureel en industrieel erfgoed. Een schatkamer met traditionele instrumenten. In 2008 begint de SS Rotterdam aan haar laatste reis. Naar verwachting krijgt ze in juni een vaste ligplaats aan de Rotterdamse Maashaven (Derde Katendrechtse Hoofd in Rotterdam-Zuid). In de tussentijd krijgt ze in Wilhelmshaven in Noord-Duitsland een facelift in de originele jaren 50-stijl. Als de operatie klaar is, heeft ze aan boord drie restaurants, een cafe, een bar, een zonnedek met buitenzwembad, een nachtclub, een hotel (289 kamers) en een theater (600 zitplaatsen). Op de vaste wal vergezeld van 600 parkeerplaatsen. Bovendien zal het voormalige stoomschip dienst doen als een dependance van het Maritiem Museum en krijgt het diverse kantoor- en vergaderfaciliteiten. Een echte eye catcher vanaf de Erasmusbrug.

 

WAT IS ASBEST?

 

Asbest is een verzamelnaam voor een aantal mineralen, die opgebouwd zijn uit microscopisch kleine, naaldachtige vezels. Asbest heeft lang bekend gestaan om zijn goede eigenschappen: het is sterk, slijtvast, isolerend, bestand tegen logen, zuren en hoge temperaturen. Bovendien is asbest goedkoop. Daarom zijn asbesthoudende materialen in het verleden veel gebruikt. Bijvoorbeeld in gebouwen en schepen. De meest toegepaste soorten zijn: wit asbest (chrysotiel), blauw asbest (crocidoliet) en bruin asbest (amosiet). Asbest komt voor in geperste toestand (hechtgebonden) en in een gespoten toestand (niet-hechtgebonden).

 

 

Reageer op dit artikel