artikel

Bedrijfskleding kopen is emotie

Geen categorie

Elk type bedrijfheeft andere eisen voor het bepalen van de juiste bedrijfskleding. In een bank gelden andere eisen dan op de werkvloer van een verzorgingstehuis. Facilitaire diensten hanteren weer andere eisen dan de catering. Genoeg tegenstellende belangen, bij alleen nog maar over de ‘look’ van een kledinglijn. Belangrijke aspecten zijn ook comfort, gebruiksgemak en onderhoud. Bij gebruik van een wasserij voor het onderhoud gelden andere aandachtspunten dan wanneer de kleding thuis wordt onderhouden.

 

Belangrijk dus dat de keuze voor bedrijfskleding professioneel wordt aangepakt. Dit kan bijvoorbeeld door het opzetten van een ‘kledingcommissie’ met mensen uit alle geledingen van de organisatie. Een prima methode, omdat er dan draagvlak wordt gecreeerd. En draagvlak is een absolute must om een kledinglijn succesvol in te voeren. Een bedrijf moet zich goed laten voorlichten naar de mogelijkheden die aansluiten bij haar wensen. Een externe begeleider of de leverancier kan daarbij helpen.

 

Bij de keuze hoort ook het onderhoud van de nieuwe bedrijfskleding. Wordt er chemisch gereinigd of thuis gewassen? Het thuiswasje is toch een ander verhaal dan een wastraject binnen een stomerij of grote industriele wasserij. In het eerste geval zal er gelet moeten worden op de samenstelling van de stoffen en de kleurechtheid. De complexiteit van het model is minder aan de orde. Medewerkers worden geacht thuis zorgvuldig met de kleding om te gaan en weten hoe ze hun kleding moeten reinigen.

 

Bij professionele reinigers spelen heel andere zaken een rol. Efficiency laat bij veel industriele reinigers geen complexe modellen toe. Kleuren vormen een zeker risico, net als complexe maatsystemen. Daarnaast moet de kleding traceerbaar zijn, dus voorzien worden van barcodes of chips. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je bij veel grote instellingen een klassiek kledingbeeld tegenkomt: veel wit, weinig kleur, beperkt aantal beschikbare maten, die vaak ook multifunctioneel worden ingezet.

 

Multifunctionaliteit laat zich vertalen in de zogenaamde unisekskleding. Dit drukt de kosten, waar veel zorginstellingen de nadruk op leggen. De dragers van de kleding zijn hier vaak minder gelukkig mee. Het is niet prettig werken in een pantalon waarvan je de band drie keer moet omslaan om hem passend te krijgen. Een dergelijke benadering pakt op de langere termijn negatief uit. Met onderstaande tips zal het proces van aanschaffen van bedrijfskleding een stuk gemakkelijker gaan.

 

Tips voor de inkoper

 

Begin op tijd

 

Als u bedrijfskleding moet gaan inkopen, trek dan vooral genoeg voorbereidingstijd uit om het project tot een goed einde te brengen. Er zijn vele schakels in dit traject zoals de medewerkers, de ondernemingsraad, de facilitaire dienst en de afdeling inkoop. Ook de directie en de raad van bestuur zullen vanuit hun invalshoek een stevig woordje willen meespreken.

 

Goedkoop is duurkoop

 

Vaak focussen de inkopende partijen te veel op de ‘laagste prijs’. Regelmatig worden er, vaktechnisch gezien, appels met peren vergeleken. De laagste prijs is een zeer betrekkelijk begrip, zeker als achteraf blijkt dat deze prijs moet worden gecorrigeerd door aanvullende diensten extra te belasten aan de opdrachtgever.

 

 

Reageer op dit artikel