artikel

Heel wat om het lijf

Geen categorie

Het succesvol invoeren van nieuwe bedrijfskleding is een vak apart, waar een heel traject aan voorafgaat. Het allerbelangrijkste hierbij is dat er draagvlak en tevredenheid bij de dragers ontstaat. En het werk is uitermate goed gedaan als negentig procent van de medewerkers trots en tevreden hun nieuwe kleding draagt. Uiteraard wordt het gewenste imago van het bedrijf hierbij niet uit het oog verloren. Een voorbeeld uit de praktijk bij Poiesz Supermarkten laat zien hoe ook kan.

 

Supermarktketen Poiesz, een keten in het noorden van Nederland, wilde een deel van het personeel in nieuwe bedrijfskleding hullen. Deze was bestemd voor de 100 bedrijfsleiders en assistent-bedrijfs” leiders van de 47 filialen. Hun donkerblauwe kleding voldeed niet meer aan de wensen van de supermarkt. Om te weten aan welke functionele eisen en persoonlijke wensen de bedrijfskleding moet voldoen, is het belangrijk om te werken vanuit de medewerkers zelf. Door hen al bij de inventarisatiefase te betrekken, is de kans het grootst dat er ambassadeurs voor de nieuwe bedrijfskleding opstaan.

 

Om te beginnen kozen we een aantal medewerkers die een afspiegeling vormden van de hele groep die in het nieuw moest worden gestoken. Er waren volslanke en slanke medewerkers. Lange en kleine. Mannen en vrouwen. Deze mensen kregen een kleur- en kledingstijladvies, dat als basis diende voor het uiteindelijke kledingvoorstel. Het kleuradvies was bedoeld om te kijken welke kleuren de meeste medewerkers goed zouden staan en om uit te vinden welke kleuren ze absoluut niet wilden. Het kledingstijladvies was noodzakelijk om te ontdekken waar hun praktische behoefte lag. Uit de adviezen kregen we voldoende informatie om een voorstel te maken voor de nieuwe bedrijfskleding.

 

Een probleem dat boven kwam drijven was bijvoorbeeld een handige plek voor de kluis sleutel die de bedrijfsleiders bij zich moesten dragen. De sleutel had een onopvallende plaats nodig, zodat een kwaadwillende klant deze niet gelijk in beeld zou hebben. Maar het ding moest ook op een praktische plaats zitten om hem snel bij de hand te hebben. Door goed naar de medewerkers te luisteren, kwamen we samen tot een oplossing. Ook wat de bedrijfsleiders allemaal in hun nieuwe nette kleding moesten kunnen doen, was erg belangrijk. Ze ontvangen consumenten en personeel, maar helpen zo nu en dan ook bij het vakken vullen. Alle eisen op een rij vormden genoeg stof tot nadenken.

 

Alle persoonlijke en functionele eisen komen op een lijst waaraan de nieuwe bedrijfskleding moet voldoen. Deze vormt de start van de ontwerpfase. Om de kosten voor de supermarktketen niet te laten oplopen, is er geen kostuum ontworpen, maar een bestaande leverancier benaderd. We zochten een ‘ballroomjasje’ met ruimte bij de schouders om vakken te kunnen vullen. Een drieknoopsjasje zou kleinere mannen langer laten lijken. En we kozen een gilet, omdat de mensen liever daarin wilden werken dan in een colbert. We dachten na over logo’s en borduursels. En over kleine herkenbare grapjes, zoals extra knoopsgaten in de revers waar de kleuren van het logo in terugkomen. Ook het biesje van de achterkant van het gilet gebruikten we voor het logoborduursel.

 

De directie kreeg de testpakken voorgelegd. Zo kon zij de uitstraling van de kleding beoordelen en zien of de prototypes voldeden aan de uitgangspunten. Ook zijn de testpakken twee weken door enkele geselecteerde medewerkers gedragen. De ervaring van de toekomstige gebruiker is in deze fase essentieel. Daarnaast is ook gekeken naar kwaliteitsaspecten, zoals draagcomfort, wasbaarheid en slijtvastheid.

 

Na de duidelijke keuze voor het pak en de juiste aanpassingen stelde de leverancier de definitieve offerte op. Na een financieel akkoord werden alle individuele medewerkers opgemeten, op de verschillende locaties van de supermarktketen. Zo kon iedereen zijn persoonlijke wensen doorgeven, passend bij zijn of haar lengte en figuur.

 

Twee maanden later werd de kleding gelanceerd. Een modeshow door de testdragers gaf het festijn een feestelijk tintje. De modellen konden zo letterlijk de positieve punten van de nieuwe kledinglijn voor het voetlicht brengen. Na de show namen bedrijfsleiders en assistent-bedrijfsleiders in een mooie hoes hun nieuwe kleding in ontvangst.

 

Omdat bedrijfskleding het imago en de herkenbaarheid van een bedrijf versterkt, is het ook belangrijk dat de kleding netjes gedragen en verzorgd wordt. Geef de medewerkers daarom instructies, bijvoorbeeld over de juiste lengte van een stropdas. En hoe moet je zo’n das eigenlijk strikken? Geef ook tips over de juiste schoenen en sokken, het dragen van sieraden en overige accessoires. Geef alle tips en adviezen mee op papier, zodat ze nagelezen kunnen worden.

 

Na de introductie zal altijd blijken dat tien procent van de dragers moeizaam staat tegenover de nieuwe kleding. Om de simpele reden dat ze bedrijfskleding sowieso niets vinden. Maar wordt het traject professioneel aangepakt, dan zal negentig procent van de medewerkers helemaal trots zijn op de nieuwe kleding.

 

Reageer op dit artikel