artikel

‘Ik zal geen glimmend pak bedenken’

Geen categorie

Dragers van bedrijfskleding verschillen enorm in leeftijd en uitstraling. Toch moet een kledingontwerp iedereen goed staan. Bedrijfskleding moet ook aansluiten op het imago van de organisatie. Ik kan niet – omdat het mode is – een nauwsluitend glimmend pak ontwerpen. Toch is het een groot misverstand om te denken, dat je bij bedrijfskleding een standaardcollectie kan neerzetten. Het maakt de dragers veel uit wat ze aanhebben. Daarom is het belangrijk dat medewerkers tijdens het ontwerpproces mee kunnen praten en dat ik naar hun wensen luister. Comfort staat voorop bij het maken van een nieuw ontwerp. Daardoor is het echte uniform steeds minder te zien. Zelfs de kleding van de Nederlandse Douane, die toch gezag moet uitstralen, heeft een sportieve en moderne uitstraling waar het personeel goed mee voor de dag kan komen. Een collectie moet ook niet snel gaan vervelen. Trends signaleren is dus heel belangrijk in het werk van een ontwerper.”

 

“Nieuwe trends moet ik vertalen naar de nieuwe ontwerpen. Bedrijfskleding moet zeker vier jaar oflanger mee. Als ik een oude trend toe zou passen, is de kleding al gedateerd voordat deze gedragen wordt.” Ook moet de kleding voorzien worden van goed zichtbare logds, om te voorkomen dat deze prive gedragen wordt. “Dat is een duidelijk verschil met het ontwerpen van dagelijkse kleding.”

 

Als de collectie klaar is, wordt de nieuwe kleding met een presentatie of modeshow getoond aan de directie en de aanstaande dragers van het bedrijf “Altijd een spannend moment, waarbij ik stiekem gluur naar alle gezichten en reacties. Gelukkig zijn de meeste mensen blij met een frisse look. Met een tussentijdse update, als een nieuwe snit of blouse, houden de medewerkers hun moderne uitstraling. En als ze na jaren nog steeds blij zijn met hun kleding, heb ik mijn werk goed gedaan.”

 

Ook nieuwe bedrijfskleding?

 

– luister naar de gebruikers

 

– vertaal trends

 

– ontwerp draagbaar, modern en comfortabel

 

– met goede snit en pasvorm

 

– in de juiste kleurnuances

 

– passend bij de uitstraling van het bedrijf

 

– met eigen logo

 

– houd de kleding up-to-date

 

 

Reageer op dit artikel