blog

Rechtop op je stoel

Gezond werken

Rechtop op je stoel zitten. Niet te lang naar het scherm turen. Beweeg. Beweeg vooral veel. Ook tijdens het werk. Het is belangrijk, ik weet het.

Zo blijf je gezond en daar vaart ook de werkgever wel bij. Het zijn allemaal terechte adviezen die ook ik simpelweg notoir negeerde. Deed er niets mee. Dat maakte ik zelf wel uit. Flikker toch op. Mijn voorkeurswerkhouding: het linker been opgevouwen op de stoel, onder mijn rechterdij. Zo schrijf je de beste artikelen.

Relaxed.

En bovendien kun je ook lekker aan je teennagels pulleken op die manier. Dat deed ik een paar maanden geleden dus ook, terwijl ik zat te werken aan de eettafel. Een beetje scheef hangend op de stoel, kopje koffie in de buurt. Wie doet mij wat?

Een plotseling niesbui bewees me echter dat ik had moeten luisteren naar alle adviezen. Mijn ongelijk dus. Door de nies werd de druk op de rug te groot en daar ging lumbale wervel nr. 3. Een wervelverplaatsing van enkele millimeters is al voldoende om het idee te hebben dat je vrijwillig en vooral ook langdurig wordt geëlektrocuteerd. Zoiets van: kijken of deze eigenwijs de aangeboden 330 volt consumeert. Bewegen was na de niesbui nauwelijks nog mogelijk en zelfs schelden bleek lastig. Drie weken thuis en intensieve therapie hielpen. Maar wel langzaam.

Mijn werkgever gedroeg zich waarlijk netjes. Ik kreeg zelfs een bloemetje thuis. Maar toen ik al strompelend het kantoor betrad las ik ergens in de ogen van de baas: “Toch vind ik je een eikel, want dit heb je zelf veroorzaakt”.

Dus zit ik nu braaf met een rechte rug aan een in hoogte verstelbaar bureau. Afgesteld op mijn corpus, lichaamslengte en armbereik.

Ik heb mezelf beloofd dat ik zal luisteren. Ik, luisteren. Tja. Mijn vrouw heeft zo haar twijfels.

 

Jeroen Riemeijer

Reageer op dit artikel