nieuws

Werken aan de werkhouding

Gezond werken

Lekker onderuitgezakt achter het bureau, het hoofd steunend op een hand en nonchalant met de andere de muis bedienen. Zit u goed? Tijd voor een betere werkhouding. Want het comfort van nu is de pijn van morgen.

Werken aan de werkhouding

Wat verstaan we onder een werkhouding? Iedereen neemt tijdens het werk, gedurende de gehele dag, verschillende houdingen aan. We zitten, staan, bukken, lopen. Bij de beoordeling van houdingen is van belang of iemand voortdurend in beweging is, of langdurig dezelfde houding aanneemt. Zo is bewegen met een slechte houding toch beter voor lijf en leden dan langdurig stilstaan in een goede positie.

Narigheid

Wie langdurig een slechte houding aanneemt, doet zijn lichaam heel wat narigheid aan. Het zorgt voor een belasting van de gewrichten en spieren op een verkeerde manier en kan zelfs de longinhoud tot wel 30 procent verminderen. Andere mogelijke gevolgen: spanningshoofdpijn en een zere nek, rug en schouders. Een slechte houding wordt bovendien gelinkt aan een grotere kans op ongelukken.

Slaap

Er is echter iets te doen aan een slechte houding, schrijft Huffington Post. Zorg dat je nek recht is wanneer je achter je beeldscherm zit, met je knieën in een rechte hoek en je voeten plat op de grond. En vergeet vooral niet voldoende te bewegen. Beweeg ook voldoende. Het goede nieuws is dat u zelfs in uw slaap nog aan uw houding kunt werken. Dat doet u door bij voorkeur op uw zij te slapen, met een kussen tussen de benen.

>> Werken aan een goede werkhouding? Maak gebruik van de Werkplekchecker.

Reageer op dit artikel