Handig overzicht: hijsen
Hoe werk je veilig met hijskranen om ongevallen te voorkomen? Wie is er verantwoordelijk als het toch misgaat? Lees alles over veilig hijsen in dit handige overzicht.
Hoe werk je veilig met hijskranen om ongevallen te voorkomen? Wie is er verantwoordelijk als het toch misgaat? Lees alles over veilig hijsen in dit handige overzicht.
Bij meer dan de helft van de controles op hijswerkzaamheden moet de Arbeidsinspectie optreden vanwege misstanden. Dat heeft een inspectieweek duidelijk gemaakt. 'Er is nog werk aan de winkel.'
Hijskranen zijn werktuigen die zijn ingericht en uitgerust voor het verplaatsen van vrijhangende lasten. Hoe werk je veilig met hijskranen?
Twintig procent van de ongevallen betreft ongevallen waarbij iemand door iets werd geraakt. Zo ook bij deze ervaren werknemer die een hoekprofiel aan een metalen frame moet lassen. De scherpe rand van het hoekprofiel doorsnijdt de hijsband. De werknemer wordt dodelijk getroffen.
Veiligheid is een commercieel verhaal aan het worden, vindt veiligheidskundige Wulf van den Eshof. Ook bij hijs- en hefmiddelen en hijs- en hefwerktuigen. Wat is een certificaat nog waard als er niet op de juiste manier naar een arbeidsmiddel is gekeken, vraagt hij zich af.
Een hijskraanmachinist verliest zijn certificaat omdat hij personen heeft gehesen in een daarvoor niet bedoelde werkbak. Onterecht, oordeelt de rechtbank: de werkgever is als eerste verantwoordelijk voor een veilige werkwijze. Maar hoe zit het eigenlijk met het intrekken van certificaten? U leest het in deze aflevering van Recht.
Een kraanmachinist verliest zijn certificaat door toepassing van een onveilige werkmethode. Onterecht, vindt de rechtbank. Want een werknemer moet in principe doen wat de werkgever hem opdraagt. En het is de werkgever die eerstverantwoordelijk is voor veilig werken.
Bij het draaien van vloerplaten met een kraan gaat het mis. De uitvoerder heeft haast en doorkruist met handgebaren het goed verlopende samenspel tussen timmerman en kraanmachinist.
Het kon niet goed gaan. Dat is de conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de hijsklus bij de Julianabrug in Alphen aan den Rijn op 3 augustus 2015.