Een rookvrije werkomgeving realiseren
Rokende medewerkers voor de ingang van het gebouw... Geen goed visitekaartje als een klant door de walmen en peukentapijten naar binnen wil. Hoe zorg je als werkgever voor een rookvrije werkomgeving?
Rokende medewerkers voor de ingang van het gebouw... Geen goed visitekaartje als een klant door de walmen en peukentapijten naar binnen wil. Hoe zorg je als werkgever voor een rookvrije werkomgeving?
Vanaf 1 januari aanstaande gelden er andere regels voor roken op de werkplek. Voor de rokende werknemers kan dat erg ingrijpend zijn. Zo is er vanaf dat moment geen rookruimte meer. Hoe pakt u dat aan? Of gaat u op weg naar een werkomgeving die volledig rookvrij is?
Rookruimtes: wat is nu de stand van zaken? Ze worden versneld afgeschaft. Vanaf 1 januari 2022 zijn die op het werk niet meer toegestaan.
Een medewerker op een terminal krijgt ontslag op staande voet wegens overtreding van het rookverbod. Nut en noodzaak van dit rookverbod staan buiten kijf: er is sprake van explosiegevaar. Maar is het ontslag op staande voet daarmee ook rechtsgeldig?
Een servicewerknemer van een tankstion krijgt ontslag voor roken dichtbij de benzinepompen. Waarschijnlijk is hij een CSI-liefhebber, want hij ziet allerlei andere mogelijke scenario's. Vindt het hof het ontslag op staande voet voor overtreding van het rookverbod discutabel of terecht?
De overheid gaat werkgevers die gezond gedrag bij werknemers willen stimuleren een handje helpen. Het Nationaal Preventieakkoord maakt namelijk korte metten met een ongezonde leefstijl. Onder andere door de prijs van sigaretten flink te verhogen en rookruimtes op het werk te laten verdwijnen.
Eigenlijk best wel grappig hoe dingen werken. Bijvoorbeeld hoe een beslissing tot stand komt. Ik heb het dan over een belangrijke, ingrijpende beslissing. Geen alledaags dingetje.
Werknemers hebben sinds 2004 recht op een rookvrije werkplek. Maar moeten werkgevers die rokende werknemers rookpauzes toestaan? En waar moeten ze roken?