Arbo in cijfers: Meer fysieke belasting, maar minder klachten
De ervaren fysieke belasting van het werk is toegenomen tijdens de COVID-19 pandemie. Zo blijkt uit recente cijfers van TNO. Maar het aantal klachten hierover is gedaald.

De ervaren fysieke belasting van het werk is toegenomen tijdens de COVID-19 pandemie. Zo blijkt uit recente cijfers van TNO. Maar het aantal klachten hierover is gedaald.

Door het massale thuiswerken, is de druk op IT-ers enorm toegenomen. Veel IT-ers ervaren meer stress en zijn ook bang dat het er qua werkdruk in 2021 niet beter op zal worden.

Hoe hebben we de laatste 60 jaar de zware ongevallen in de procesindustrie en andere high-tech-high-hazard sectoren weten te voorkomen? En wat is de toekomst van de veiligheidskunde?

Ook zzp'ers hebben te maken met risico's op gezondheidsproblemen, verzuim en arbeidsongeschiktheid. Kunnen we de arbeidsgerelateerde zorg koppelen aan de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering? RIVM verkende de mogelijkheden.

Het eerste coronajaar sprak Coen van Gulijk met 6 arboprofessionals over hun ervaringen tijdens de covid-19-epidemie. In dit artikel een inspirerende samenvatting. Hoe pakken zij corona op de werkplek aan?

Terwijl ik dit schrijf, komen de verkiezingen eraan. Nederland heeft, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, 'behoefte aan een nieuw geluid'. Een auditieve transitie dus. Des te spijtiger is het dat mijn partij op het laatste moment toch afviel.

"Werk thuis", zo luidt het devies van het kabinet. Maar wat als je niet kunt thuiswerken? De overheid heeft samen met werkgevers- en werknemersorganisaties criteria opgesteld die daarbij helpen.

Arbo Actueel, nummer 4 (2021) is verschenen, met actuele berichtgeving over arbeidsomstandigheden en veiligheid.

Machineveiligheid blijft voor velen een lastig te nemen horde. Vooral als het wat ingewikkelder wordt, zoals bij samengestelde machines of de aanpassing van een productielijn. Vaak is de vraag of de lijn als geheel opnieuw CE-gemarkeerd moet worden bij vervanging van een van de machines van die lijn. Dat is lang niet altijd nodig.

Wat gaat de robot voor ons betekenen? 'Vroeger' dachten we dat ons werk in 2020 volledig zou zijn overgenomen door robots. Nu weten we dat het zo'n vaart niet is gelopen. Maar er worden wel steeds meer robots ingezet op de werkvloer. Wat betekent dat voor onze manier van werken?
