Fingers crossed voor laatste knallende jaarwisseling
Met een vermoedelijk vuurwerkverbod op komst willen liefhebbers vast nog even lekker knallen bij de overgang van 2025 op 2026. Dat zou weleens voor extra veiligheidsrisico's kunnen zorgen.
Met een vermoedelijk vuurwerkverbod op komst willen liefhebbers vast nog even lekker knallen bij de overgang van 2025 op 2026. Dat zou weleens voor extra veiligheidsrisico's kunnen zorgen.
De ILT neemt de Nederlandse railinfrastructuur onder de loep in een recente rapportage. Een zorgwekkende bevinding is dat in 40 gevallen de interventiewaarde is overschreden. Waardoor risicobeperkende maatregelen voor de veiligheid op het spoor zijn uitgebleven.
We kennen ze allemaal: de rijstrook met een rood kruis erboven. Toch negeren veel automobilisten - nee, u natuurlijk niet! - deze opzichtige aanwijzing om niet in die rijstrook te rijden. Gevolg: aanrijdingen bij incidentafhandelingen. In 2018 namen die in aantal toe.
De r zit weer in de maand, dus ook de najaarsexplosieven zijn er weer. Ja, ooit noemden we dat vuurwerk, maar de clandestiene knallers die tegenwoordig in schuren en slaapkamers van illegale handelaren en bravourige tieners worden aangetroffen, overschrijden met regelmaat de kracht van handgranaten.
Trainingen veilig rijden geven bij een transportbedrijf en zelf dronken achter het stuur. Niet echt een lichtend voorbeeld. Terecht ontslag op staand voet?
We kregen, geruime tijd na de verkiezingen van 15 maart 2017 en na veel praten en onderhandelen over een regeerakkoord, ten langen leste eindelijk een nieuwe regering.
Het is best lastig om je te kunnen indenken dat er constructiefouten worden gemaakt in de bouw. In Nederland.
De overheid moet vuurpijlen en knalvuurwerk verbieden. Die aanbeveling doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De OVV heeft een uitgebreid onderzoek verricht naar veiligheidsrisico's rond de jaarwisseling.
Niet alleen het Polak-gebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam kampt met een mogelijk onveilige betonvloer. Maar naar schatting 100 tot 150 gebouwen met betonvloeren zoals die van de ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport.
Een zebrapad biedt een veilige oversteekplaats voor voetgangers. Althans, in de praktijk. Want wie is er niet een keer bijna zijn tenen kwijtgeraakt in een poging de straat over te steken?