Eindelijk is er een textiele veiligheidsschoen voor de zwaarste werkomgeving

Werk je op plaatsen met veiligheidsrisico's? Dan was je tot voorkort aangewezen op veiligheidsschoenen van vooral leer. Alleen die waren voldoende robuust. Anno 2024 kunnen producenten leer vervangen door textiel.

Eindelijk is er een textiele veiligheidsschoen voor de zwaarste werkomgeving
In vergelijking met de leren schacht is een schacht van dit materiaal veertig procent lichter.

Een grijze dag op een bouwplaats ergens in Nederland. Al dagen is het aan het miezeren en de plassen worden steeds dieper. Geen probleem zou je zeggen, want de werknemers dragen waterdichte veiligheidsschoenen, gemaakt van leer gecombineerd met Gore-tex. Honderd procent waterdicht dus.

En inderdaad, natte voeten zullen medewerkers niet krijgen, maar toch wordt het werk steeds minder prettig. Geen wonder, zegt Annemieke Fabry, officemanager bij Atlas Safety Shoes. “Het leer neemt het water op. Daardoor worden de schoenen zwaarder en bij natte schoenen krijg je koude voeten.”

Slijtvast en waterdicht

Het is precies dat probleem dat Gore en Atlas nu hebben opgelost. Op de afgelopen A+A-beurs presenteerde atlas® het door Gore-tex ontwikkelde Extraguard®, een schacht gemaakt van een nieuw soort textiel. “Tot nu toe was textiel niet geschikt voor veiligheidsschoenen in de zwaarste werk­omgevingen”, vertelt Fabry. “Het was gewoon niet sterk genoeg. Maar deze nieuwe variant is in vergelijking met leer zelfs slijtvaster en scheurvaster. Ook is het honderd procent waterdicht.”

Voordelen

Voor de werknemers van de bovengenoemde bouwplaats biedt dat vele voordelen. “In vergelijking met de leren schacht is een schacht van dit materiaal veertig procent lichter”, zegt Fabry. “En misschien nog belangrijker: hij blijft ook lichter, want hij neemt geen vocht op. Bovendien, veel medewerkers in de bouw werken met cement, en een leren schoen kan daardoor enorm uitdrogen. Dus moet je die regelmatig schoonmaken en poetsen. Met Extraguard® heb je dat probleem niet. Je haalt er een doekje overheen en klaar.”

Deze hele schoen wordt gefabriceerd zonder dat er een rund voor wordt geslacht”


Ook is de nieuwe veiligheidsschoen volgens haar duurzamer. “Allereerst is het materiaal slijtvaster en gaat de schoen tot anderhalf keer langer mee. Bovendien bestaat onze zool voor 20% uit de resten van eerder gemaakte veiligheidsschoenen. De inlegzool is voor 86% gemaakt van gerecycled eco-foam. En bedenk wel: deze hele schoen wordt gefabriceerd zonder dat er een rund voor wordt geslacht.”

Dit artikel is gesponsord door Atlas Safety Shoes.

Boete voor verkeerd gebruik torenkraan met werkbak

Boete voor verkeerd gebruik torenkraan met werkbak

Een bedrijf krijgt een boete voor het niet volgen van de handleiding bij het gebruik van een torenkraan met werkbak. De rechtbank geeft de minister...

Bovenloopkraan botst op schaarhoogwerker

Bovenloopkraan botst op schaarhoogwerker

Het is een goede zaak om als bedrijf instructies te hebben over het gebruik van arbeidsmiddelen. De bedieners van die arbeidsmiddelen moeten die dan...

Steigerbouw na de Amercentrale: check, check, dubbelcheck

Steigerbouw na de Amercentrale: check, check, dubbelcheck

Welke lessen heeft de steigerbouw getrokken uit het vreselijke ongeluk bij de Amercentrale? We spraken met een getuige-deskundige en emotioneel...

Uitleg en advies over de verdiepende RI&E PBM

Uitleg en advies over de verdiepende RI&E PBM

Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn belangrijk voor de bescherming van medewerkers op de werkvloer. Maar ze zijn geen Haarlemmerolie. En ze komen...

Is bevel tot stillegging wegens valgevaar terecht?

Is bevel tot stillegging wegens valgevaar terecht?

Een installateur van zonnepanelen moet het werk stilleggen wegens het ontbreken van doelmatige valbescherming. Maar is dat terecht?

Onderzoek toont aan: mondkapjes werken

Onderzoek toont aan: mondkapjes werken

Ja, de mondkapjes in de VS hebben een andere normering dan de Nederlandse. Toch geldt de conclusie van Amerikaans onderzoek wel degelijk ook voor...

Een hijs- en hefspecialist inspecteert een hijsband

Inspectie en keuring van hijsmiddelen: dit moet je weten

Als je met hijsmiddelen werkt, wil je dat dit zo veilig mogelijk gebeurt. En dat de middelen langdurig betrouwbaar meegaan. Dan zijn gedegen...

Botsing op magazijnkruising: aanrijdgevaar niet voorkomen

Botsing op magazijnkruising: aanrijdgevaar niet voorkomen

Op een kruising in een magazijn vindt een aanrijding plaats. Daarbij raakt een overstekende werknemer met zijn been bekneld onder een reachtruck. Wat...