Eindelijk is er een textiele veiligheidsschoen voor de zwaarste werkomgeving

Werk je op plaatsen met veiligheidsrisico's? Dan was je tot voorkort aangewezen op veiligheidsschoenen van vooral leer. Alleen die waren voldoende robuust. Anno 2024 kunnen producenten leer vervangen door textiel.

Eindelijk is er een textiele veiligheidsschoen voor de zwaarste werkomgeving
In vergelijking met de leren schacht is een schacht van dit materiaal veertig procent lichter.

Een grijze dag op een bouwplaats ergens in Nederland. Al dagen is het aan het miezeren en de plassen worden steeds dieper. Geen probleem zou je zeggen, want de werknemers dragen waterdichte veiligheidsschoenen, gemaakt van leer gecombineerd met Gore-tex. Honderd procent waterdicht dus.

En inderdaad, natte voeten zullen medewerkers niet krijgen, maar toch wordt het werk steeds minder prettig. Geen wonder, zegt Annemieke Fabry, officemanager bij Atlas Safety Shoes. “Het leer neemt het water op. Daardoor worden de schoenen zwaarder en bij natte schoenen krijg je koude voeten.”

Slijtvast en waterdicht

Het is precies dat probleem dat Gore en Atlas nu hebben opgelost. Op de afgelopen A+A-beurs presenteerde atlas® het door Gore-tex ontwikkelde Extraguard®, een schacht gemaakt van een nieuw soort textiel. “Tot nu toe was textiel niet geschikt voor veiligheidsschoenen in de zwaarste werk­omgevingen”, vertelt Fabry. “Het was gewoon niet sterk genoeg. Maar deze nieuwe variant is in vergelijking met leer zelfs slijtvaster en scheurvaster. Ook is het honderd procent waterdicht.”

Voordelen

Voor de werknemers van de bovengenoemde bouwplaats biedt dat vele voordelen. “In vergelijking met de leren schacht is een schacht van dit materiaal veertig procent lichter”, zegt Fabry. “En misschien nog belangrijker: hij blijft ook lichter, want hij neemt geen vocht op. Bovendien, veel medewerkers in de bouw werken met cement, en een leren schoen kan daardoor enorm uitdrogen. Dus moet je die regelmatig schoonmaken en poetsen. Met Extraguard® heb je dat probleem niet. Je haalt er een doekje overheen en klaar.”

Deze hele schoen wordt gefabriceerd zonder dat er een rund voor wordt geslacht”


Ook is de nieuwe veiligheidsschoen volgens haar duurzamer. “Allereerst is het materiaal slijtvaster en gaat de schoen tot anderhalf keer langer mee. Bovendien bestaat onze zool voor 20% uit de resten van eerder gemaakte veiligheidsschoenen. De inlegzool is voor 86% gemaakt van gerecycled eco-foam. En bedenk wel: deze hele schoen wordt gefabriceerd zonder dat er een rund voor wordt geslacht.”

Dit artikel is gesponsord door Atlas Safety Shoes.

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden 

Werken in het onderwijs: de verschillende mogelijkheden

Werken in het onderwijs biedt veel verschillende mogelijkheden, elk met eigen verantwoordelijkheden en eisen. Van leerkrachten tot ondersteunend...

Hoe bedrijven met de 'planet schoen' hun CO₂-voetafdruk verminderen

Hoe bedrijven met de 'planet schoen' hun CO₂-voetafdruk verminderen

De Europese Unie heeft ambitieuze plannen met de 'European Green Deal'. "Het doel is om van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te...

5 best gelezen artikelen in augustus

5 best gelezen artikelen in augustus

Wat lazen jullie de afgelopen maand? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in augustus 2024. Een artikel over werken in de hitte, een interview met...

Handig overzicht: PBM

Handig overzicht: PBM

Medewerkers gebruiken PBM om zich te beschermen tegen veiligheids- en gezondheidsrisico's. Maar... ze mogen pas worden gebruikt als het niet mogelijk...

ATEX: hoe moet je omgaan met explosieveiligheid?

ATEX: hoe moet je omgaan met explosieveiligheid?

Speelt het risico op explosies een rol op de werkvloer? Dan moet je rekening houden met ATEX, een Europese richtlijn over explosieveiligheid....

Hoe weet je of er in jouw bedrijf met gevaarlijke CMR-stoffen wordt gewerkt?

Hoe weet je of er in jouw bedrijf met gevaarlijke CMR-stoffen wordt...

Het blijft een lastig onderwerp: kankerverwekkende, mutagene en reprotoxische stoffen (CMR-stoffen). We weten allemaal dat ze zeer gevaarlijk zijn en...

Jacqueline Joosten: "Dit is de laatste"

Jacqueline Joosten: "Dit is de laatste"

"Dit is mijn laatste column voor arbo. En dat nog wel in het jaar dat het Vakblad Arbo 100 jaar bestaat!" Jacqueline Joosten blikt nog even terug.

Bewust Veilig werken in de bouw

Bewust Veilig werken in de bouw

De sectoren bouw, techniek en onderhoud schenken elk jaar in maart extra aandacht aan veilig werken tijdens de Bewust Veilig-dag. Maar wordt de bouw...