Auteur: Thomas Meijvogel, HVK Arbocoördinator
Niemand, zelfs de meest betrokken arboprofessional, kan altijd volledig op de hoogte zijn van alle specifieke risico's die bepaalde werkzaamheden met zich meebrengen. En zeker niet in een bedrijf met 800 medewerkers. Het zal deze ene persoon veel extra tijd kosten om alle risico's in kaart te brengen. Want diegene kan onmogelijk op alle gebieden thuis zijn. Het gevolg is dat gewenste werkzaamheden onnodig lang worden uitgesteld of dat er zelfs (tijdelijk) onveilig wordt gewerkt.
Beleg de functie van preventiemedewerker daarom niet bij één persoon, maar bij verschillende personen in de organisatie. Ga hierbij uit van de expertise van de medewerkers. De focus van artikel 13 zou dus meer moeten komen te liggen op het woordje 'deskundig.'
Elk hoofdrisico een eigen preventiemedewerker
En dat kan prima. Een voorbeeld hiervan is de wijze waarop mijn werkgever ARCNL, een instituut waar fundamenteel fysisch onderzoek plaatsvindt, deskundige bijstand vormgeeft. Hier wordt gekeken naar specifieke deskundigheid van werknemers op een cruciale positie in de organisatie, bijvoorbeeld de groepstechnici. Die zijn gekoppeld aan een specifieke onderzoeksgroep.
Sommigen hebben bijvoorbeeld een achtergrond in elektronica, anderen hebben weer veel ervaring met vacuümtechniek. Op basis van die expertises wordt dan een preventieadviseur aangesteld. Zo krijgt ieder hoofdrisico in het bedrijfsproces een eigen preventiemedewerker. In plaats van 1 hebben wij dan ook 8 preventiemedewerkers. Iedere preventiemedewerker krijgt 0,1 fte tijd om preventietaken uit te voeren. En dat werkt goed. Als arbocoördinator heb ik op die manier ook snel mijn advies verzameld.
Bovendien wordt iedere preventiemedewerker belast met een specifieke deskundigheid, middels korte lijnen, direct ondersteund door medewerkers met veel vakinhoudelijke kennis. Hierdoor zijn risicobeheersende maatregelen snel vast te stellen en in te voeren, zodat onderzoek bijvoorbeeld niet stil komt te liggen of onveilig gebeurt.
Met specialistische deskundigheid naar veilig werk
Werkgevers zouden er dus goed aan doen om het preventiemedewerkerschap niet in te vullen als een wettelijk 'moetje', maar als een instrument om de specialistische deskundigheid van hun vakmensen daadwerkelijk in te zetten voor een veiligere werkomgeving. En dat kan dus door dit te beleggen bij verschillende mensen.
Laat dan meteen zien dat je ieders expertise en inzet waardeert. Dat kost niets extra's, of nou ja, misschien een extra borrel of barbecue. Maar dat is de investering meer dan waard.