De schoonmakers op luchthavens dragen ze waarschijnlijk graag: veiligheidsschoenen zonder metaal. Want niet alleen beschermen die tegen het risico bij uitstek – uitglijden op gladde vloeren – maar ze bieden een extra voordeel. “Ga maar na”, zegt Roel Cremers, brand manager bij EMMA Safety Footwear. “Als jij daar moet schoonmaken, moet je om de haverklap door een metaaldetector. Heel vervelend dus als je werkgever heeft gekozen voor traditionele veiligheidsschoenen, want die bevatten onder andere een stalen neus en stalen veterogen. Gelukkig kun je dat allemaal vervangen door kunststof.”
Volgens zijn collega Angelo Checchi, product developer, is dat niet alleen prettig als je werkt op een luchthaven. “Wij krijgen veel geïnteresseerde reacties uit de Scandinavische markt. In het hoge noorden is het natuurlijk kouder, en dan is metaal in je schoen niet prettig: dat is immers een goede geleider. En precies dat is tevens het nadeel bij hoge temperaturen: ook dan wordt het al snel oncomfortabel. Een ander minpunt: metaal is in sommige omstandigheden heel kwetsbaar. Denk bijvoorbeeld aan werken op het strand: daar komt je schoen in aanraking met zout, en dat zorgt voor veel corrosie.”
Neuzen van Fiberglass
Het ligt dus voor de hand om dat metaal te vervangen. Maar waardoor? Voor de veterogen is dat niet al te lastig: die kunnen gewoon worden gemaakt van nylon. Echter, een grotere uitdaging vormden de stalen neuzen. Een voor de hand liggende kandidaat is gewoon plastic, want dat is in vergelijking met metaal nauwelijks duurder.
Echter, volgens Checchi is dat geen optie. “Met plastic is het heel lastig om te zorgen voor consistentie in de productie. Ja, als je 1000 paar schoenen produceert, voldoen er 999 aan alle eisen. Maar bij dat ene paar gaat het mis: en dat heb ik zelf ervaren. Het plastic in de neus verandert in een stuk glas, en als dat wordt belast, breekt het in tientallen stukjes. Gewoon plastic is van een te lage kwaliteit en is bovendien niet in staat om de gestelde impactnormering te halen. En dat is voor onze schoenen een harde eis.”
> LEES OOK: Alliantie roept op: recycle meer veiligheidsschoenen
In plaats daarvan is het beter om te kiezen voor neuzen van Fiberglass. “Daarmee voldoen we aan alle veiligheidseisen”, vertelt Cremers. “En het product is ook nog eens redelijk betaalbaar en comfortabeler. Het enige kleine nadeel is de dikte. Een kunststof neus moet in vergelijking met een neus van staal meer materiaal bevatten. Is een stalen neus 1,8 mm, bij fiberglas kan die dikte oplopen tot bijna 8 mm. Aan de binnenkant merk je daar niets van, maar van buiten af bezien lijkt de schoen een maat groter. Nee, klachten hebben we daarover nooit gehad.”
Impact op het milieu
Kunststof in plaats van metaal. De voordelen zijn duidelijk, maar toch… EMMA kwam de laatste tijd vooral in het nieuws vanwege haar circulaire veiligheidsschoenen. Het accent lag dus op duurzaamheid, en past kunststof wel in dit plaatje? Volgens Checchi wel.
“Kunststof is niet altijd slecht voor het milieu. Zo zijn nylon en TPU vrij makkelijk te recyclen. En bovendien, het metaal vormt maar een klein gedeelte van de schoen, zo’n 10%. Wat ons betreft valt er veel meer winst te behalen met een andere vorm van duurzaamheid: zorgen dat de schoenen langer meegaan. Ik ken in de Verenigde Staten een fabriek waar de werknemers gemiddeld zeven schoenen per jaar gebruiken. Als je dat aantal kan terugbrengen naar vier, heeft dat grote impact.”
Is dit dus een reclameverhaal voor de veiligheidsschoen zonder metaal? Cremers wil die indruk alvast wegnemen. Want de voordelen van de kunststof variant zitten ook voor een klein deel tussen de oren. “Fiberglass is in vergelijking met metaal natuurlijk een stuk lichter, en voor veel klanten is dat ook een reden om hiervoor te kiezen. Echter, dat verschil is kleiner dan 60g per schoen, en pas bij 60g kan de gebruiker het voelen."
"Voor het comfort is het gewicht van schoenen niet zo vreselijk belangrijk: essentieel is dat die schoen de voeten ondersteunen. Doen ze dat niet, dan werkt het andersom: dan moeten die voeten hard werken voor het ondersteunen van de schoen. En dan gaat het comfort natuurlijk met grote stappen achteruit.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met EMMA Safety Footwear