Hoe haal je het beste uit je veiligheidsschoenen?

Je hebt laatst weer een nieuwe lading besteld: veiligheidsschoenen voor je medewerkers. Nu is die veiligheid gegarandeerd, toch? Helaas, het ligt iets ingewikkelder. Want weet je zeker dat die schoenen ook goed zullen passen? En hoe zit het met de bijbehorende sokken?

Laatst sprak Michel van Dordregt met een medewerker van een bouwbedrijf, en het kostte hem moeite om niet te glimlachen. “Die man liep de hele dag met zijn veiligheidsschoenen, en daarin droeg hij sneakersokken. En weet je waar hij over klaagde? Over zweetvoeten. Nou, dat verwondert mij dus helemaal niets.”

Logisch, want schoenen en sokken vormen een groot deel van Van Dordregts leven. Hij is Commercieel Manager bij Hultafors Group Netherlands B.V., een grote producent van onder andere veiligheidsschoenen. En hij weet: zweetvoeten en sneakersokken, die gaan vaak samen. “Je voeten zweten per dag ongeveer een borrelglaasje vol. Een sneakersok neemt dat zweet op, maar houdt het vervolgens vast.

Onze sokken houden de voeten niet alleen koel, ze absorberen het vocht en transporteren het.

Koele voeten

En volgens hem is dat niet het enige risico van verkeerde sokken. “Als die sokken te dun zijn, geven ze onvoldoende comfort en ondersteuning. Bovendien bevatten sokken vaak naden, en die kunnen leiden tot wrijving. Het gevolg: medewerkers die klagen over blaren.”

“Wij hebben die naden weggewerkt. En onze sokken houden de voeten niet alleen koel, ze absorberen het vocht en transporteren het. Daarnaast bevatten ze ook een slijtvaste vezel, ze zijn antistatisch en antibacterieel. Dat laatste betekent dat werknemers minder snel last zullen krijgen van bijvoorbeeld voetschimmel.”

Passervice

Terug naar de werknemers die last krijgen van blaren. Dat kan ook een andere mogelijke oorzaak hebben: de schoen zelf. Die kan bijvoorbeeld te groot zijn, zodat de voeten voortdurend heen en weer schuiven. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat 35% van de mensen schoenen dragen met een verkeerde maat. Zie daar het voordeel van de passervice van EMMA (onderdeel van de Hultafors Group).

“Wij beschikken over twee pasbussen”, vertelt Van Dordregt. “Voor Nederland en België. Die komen  langs op locatie, en daarmee bieden we werknemers de kans om de schoenen vooraf te passen of eventuele voetproblemen af te stemmen. Twee experts (Safety Footwear Advisors) zullen de voet tot in de detail opmeten: wat is de lengte en wat is de breedte? Is er sprake van een platvoet of een holvoet? Die informatie linken ze aan de risico’s en werkzaamheden waar de medewerker mee te maken krijgt, en op basis daarvan selecteren ze de ideale schoen.”

Een relatief simpel verhaal dus – althans voor zo’n 90% van de werknemers. Want voor de overige 10% moeten de experts volgens Van Dordregt een maatwerkoplossing bieden. “Ongeveer 5% van de dragers heeft baat bij een gecertificeerde semi-orthopedische of orthopedische aanpassing. Een ongeveer net zo grote groep kan alleen maar goed lopen met steunzolen. Maar let op: het is niet toegestaan dat de medewerkers hun eigen privé-steunzolen in hun veiligheidsschoen stoppen (zie kader). Bij ons zijn die steunzolen gecertificeerd. Ze zijn dus getest, samen met de veiligheidsschoen.”

Circulair

Terug naar de sokken. Want bij trouwe EMMA-klanten rijst er uiteraard ook de vraag naar duurzaamheid. EMMA onderscheidt zich onder andere door circulaire veiligheidsschoenen: schoenen die zijn gemaakt van duurzame materialen, en die aan het eind van hun levensfase weer worden ingenomen en een nieuwe bestemming krijgen. Gaat dat verhaal ook op voor de EMMA-sokken?

Uiteraard, zegt Van Dordregt.  “Alle werksokken worden geproduceerd van duurzame materialen. En als mensen kiezen voor deze werksokken, gaat er automatisch een donatie naar de Healthy Seas organisatie. Dat is een organisatie met enthousiaste duikers die op zoek gaan naar de visnetten, die overal in de oceaan zijn te vinden. Daarmee bevrijden ze niet alleen heel veel vissen en andere zeedieren, maar leveren ze ook een bijdrage aan de circulariteit. Van de oude visnetten worden weer garens gemaakt, die worden gebruikt in onze werksokken. Na gebruik kunnen de sokken worden ingeleverd.”

Refurbishing

Hergebruik. Zoals gezegd speelt het begrip bij EMMA een belangrijke rol, en dat klinkt ook door in de zogenoemde refurbishing. “Stel dat je medewerkers aantrekt die maar een korte periode voor je zullen werken” zegt Van Dordregt. “Veel werkgevers kiezen dan voor goedkope veiligheidsschoenen, die ze na een paar weken kunnen weggooien. Dat is niet ideaal voor het loop- en draagcomfort, zeker gezien het feit dat je vaak 8 uur gemiddeld per werkdag loopt.”

“Maar nu kan de werkgever toch kiezen voor kwalitatieve EMMA-veiligheidsschoenen, want die schoenen kunnen na het dienstverband worden gerefurbished. Met speciale ozontechniek zorgen we ervoor dat alle schimmels en bacteriën in die schoenen worden gedood. We voorzien die schoenen van een nieuwe inlegschool en nieuwe veters, maken hen schoon, en poetsen hen op. Zo kunnen ze weer worden ingezet voor ander tijdelijk personeel.”

Inlegzool
Regelmatig ziet Van Dordregt het nog gebeuren: mensen die de inlegzolen uit hun privé-schoenen overhevelen naar de veiligheidsschoenen. En dat is iets wat je volgens hem absoluut niet moet doen, want dat kan ten koste gaan van de veiligheid. “Ten eerste verstoort zo’n zool mogelijk de antistatische eigenschappen van de schoen. Heel riskant dus voor werknemers die te maken hebben met elektriciteit, dan wel de opbouw van statische elektriciteit. Die wanen zich ten onrechte beschermd door hun schoen.”
“Maar dat is niet alles. Veiligheidsschoenen zijn vaak voorzien van een stalen neus. Die beschermen de tenen, maar als die neus helemaal wordt opgevuld door een zool, is er te weinig teenruimte. Ook dat gaat ten koste van de beschermende werking. En tot slot: steunzolen zijn vaak ook niet goed voor de slijtweerstand, de vochtopname en de vochtafgifte. Kies dus voor een zool die samen met de schoen is gecertificeerd.”

Dit artikel is gesponsord door EMMA Safety Footwear.

Dit vind je misschien ook interessant