Een veilige en gezonde werkvloer begint bij goed preventief beleid. De preventiemedewerker speelt daarin een belangrijke rol. Wat doet de deze medewerker precies, hoe stel je iemand aan en welke kennis is nodig? Lees het in dit handig overzicht.
Beeld: Shutterstock
De preventiemedewerker is de verbindende schakel tussen beleid en praktijk op het gebied van veilig en gezond werken. Sinds de invoering van de verplichting om minimaal één preventiemedewerker aan te stellen, is de functie steeds belangrijker geworden. Of het nu gaat om het herkennen van risico's of het ondersteunen bij de uitvoering van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), de preventiemedewerker levert een aanzienlijke bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van medewerkers.
Toch is de invulling van deze functie in de praktijk vaak onderwerp van discussie. Wat mag je precies verwachten van een preventiemedewerker, hoe stel je iemand aan, hoe borg je diens onafhankelijke positie? Het is met het oog op die zaken belangrijk om goed inzicht te hebben in de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden die bij deze rol horen. Dit handig overzicht geeft een overzicht van diverse relevante thema's rondom deze belangrijke schakel in het arbostelsel.